Rehabilitacja bez wychodzenia z domu. Lubelscy naukowcy opracowali innowacyjne aplikacje
Aplikacja ułatwiająca rehabilitację mowy dla dorosłych po uszkodzeniu mózgu oraz cyfrowy bliźniak uczący najmłodszych pacjentów, jak żyć z cukrzycą typu I – to innowacyjne rozwiązania stworzone przez naukowców Politechniki Lubelskiej.
Cukrzyca typu 1 wymaga stałej kontroli poziomu cukru we krwi oraz regularnego podawania insuliny. Diagnoza jest szczególnie trudna i przytłaczające zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy muszą zmienić np. nawyki żywieniowe. Z pomocą przychodzą im cyfrowe bliźniaki: Miki i Gabi. To komputerowe modele pacjenta, które odwzorowują rzeczywistego chorego w systemie informatycznym. Dzięki nim chorzy nauczą się zarządzania posiłkami i podawania insuliny w bezpieczny i kontrolowany sposób.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja w pracowni endoskopowej lubelskiego szpitala
– Nauka zarządzania cukrzycą typu 1 jest kluczowa, ponieważ błędy mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne – mówi prof. Marek Miłosz z Katedry Informatyki Politechniki Lubelskiej.
Aplikacja działa jak gra edukacyjna. Trzeba planować wszystkie posiłki cyfrowego bliźniaka, podawać mu insulinę i monitorować poziom cukru we krwi. Wszystko to w bezpiecznym, wirtualnym środowisku. Jeśli popełni się błąd, cyfrowy bliźniak może trafić do wirtualnego szpitala. Ten widząc, że wdrożony przez niego plan postępowania zawiódł, może zmodyfikować działania w swoim życiu.
Aplikacja T1Dcoach przeszła liczne testy kliniczne w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Lublinie. Lekarze wysoko ocenili jej skuteczność w edukacji młodych pacjentów. W tej chwili kończą się testy. Na początku czerwca aplikacja będzie dostępna w sklepie Google Play.
Pomoc w afazji
Inne stworzone na Politechnice Lubelskiej rozwiązanie, które ma pomagać pacjentom to aplikacja ułatwiająca rehabilitację mowy po uszkodzeniu mózgu. Powstała zwłaszcza z myślą o osobach, które nie mają łatwego dostępu do lekarzy, bo np. mieszkają daleko od dużego miasta.
– Dzięki cyfrowej formie terapii pacjenci mają większą elastyczność w ćwiczeniach, a terapeuci mogą łatwo dostosowywać i udostępniać spersonalizowane ćwiczenia – tłumaczy inż. Wojciech Lasota, absolwent informatyki Politechniki Lubelskiej. I dodaje, że aplikacja oferuje terapię z dowolnego miejsca i o każdej porze.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Lubelski szpital czołową europejską placówką leczenia SMA
To duże ułatwienie, bo zmagający się z afazją, prowadzą zazwyczaj terapię mowy w gabinetach terapeutycznych. Dostają też ćwiczenia do wykonania w domu. To najczęściej kserokopie książek i podręczników. Aplikacja ma to uprościć.
Podczas tworzenia aplikacji jej twórcy współpracowali z neurologopedami, którzy pomagali opracować odpowiednie ćwiczenia. Jednym z nich jest układanie puzzli. W tradycyjnej terapii terapeuta miesza kawałki obrazka na stole, a pacjent musi je ułożyć w całość. Teraz można to robić w aplikacji dostępnej na stronie: pokonaj-afazje.com.
Pingback: Co trzecia osoba w wieku 25–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Większość gniazdowników pracuje
Pingback: Naukowcy KUL opracowują specjalną aplikację dla rolników. "Pozwoli znacząco ograniczyć stosowanie nawozów"
Pingback: USK Nr 4 w Lublinie doceniony za rewolucyjne podejście do rehabilitacji