Kolejny krok do budowy odcinka drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Łopiennikiem
Piąty odcinek drogi ekspresowej S17 w kierunku granicy z Ukrainą idzie do realizacji. Chodzi o fragment między węzłami Piaski Wschód a Łopiennik. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę ponad 16 kilometrów nowej trasy.
Przypomnijmy, wykonawcę ponad 16-kilomtrowego fragmentu ekspresówki między Piaskami a Łopiennikiem udało się wybrać dopiero za drugim razem. Pierwotnie w przetargu, do którego stanęło 11 oferentów, wybrano opiewającą na kwotę 695,5 mln zł ofertę firmy Intercor. Od tej decyzji odwołali się jednak inni uczestnicy postępowania. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła protesty, zobowiązując jednocześnie GDDKiA do ponownej oceny ofert. W efekcie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones wycenioną na ok. 810 mln zł.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Japońscy przedsiębiorcy z wizytą w Lublinie. To element przygotowań Polski do EXPO 2025 (zdjęcia)
Po przeprowadzeniu standardowej kontroli przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i przedstawieniu gwarancji należytego wykonania robót przez wykonawcę można było podpisać kontrakt na zaprojektowanie i budowę nowej drogi. Zgodnie z umową wykonawca ma na to teraz 41 miesięcy, przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresu zimowego.
Jak zapewnia Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA, na przełomie września i października przyszłego roku zostanie złożony do wojewody lubelskiego wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Co powstanie?
W ramach planowanej inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, odwodnienie, oświetlenie drogi w obrębie węzłów oraz przejścia dla zwierząt. Przy drodze pojawią się też ekrany akustyczne. Wykonany zostanie także system zarządzania ruchem.
Liczący 16,6 km fragment ekspresówki Piaski – Łopiennik rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany. Droga S17 połączy się tutaj z trasą S12 Piaski – Dorohusk. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Odcinek zakończy się w okolicach Łopiennika Nadrzecznego.
Inwestycja obejmuje również budowę trzech węzłów drogowych: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik, a także dwóch estakad nad rzekami Giełczewka oraz Marianka.
Kolejne odcinki w realizacji
Obecnie, poza odcinkiem Piaski Wschód – Łopiennik, na etapie realizacji są jeszcze cztery odcinki S17: Izbica – Zamość Sitaniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie ok. 55 km). Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone do wojewody lubelskiego jeszcze w ubiegłym roku.
– Procedury te są w toku, a w ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu procedur i wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane – tłumaczy rzecznik lubelskiej GDDKiA.
W trakcie przetargu jest odcinek Krasnystaw – Izbica (18,8 km), dla którego zakończyła się obowiązkowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Ponadto, dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych. Chodzi o fragment S17 Łopiennik – Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (12 km).
– Dla obu odcinków uzyskaliśmy już decyzje środowiskowe. Przetargi na realizację tych zadań planujemy ogłosić w przyszłym roku – dodaje Minkiewicz.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Pierwszy odcinek obwodnicy Nałęczowa oddany do użytku
Ale to nie wszystko. Wkrótce drogowcy planują podpisać umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka drogi od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Z Warszawy do granicy z Ukrainą
Droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne to ważny fragment drogi ekspresowej S17 biegnącej z Warszawy przez Lublin i Zamość do granicy z Ukrainą. To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Docelowo trasa będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk, a na obwodnicy Lublina połączy się z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).
Pingback: Zamość dostanie ponad 3,5 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Pingback: Droga łącząca Lubelszczyznę z Podkarpaciem równa jak stół
Pingback: Co z budową odcinka S19 Lublin-Lubartów? Teraz piłka jest po stronie wojewody