Krajowa „48-ka” przechodzi metamorfozę. Rusza rozbudowa kluczowego odcinka pod Dęblinem
Rozpoczynają się prace przy przebudowie drogi krajowej nr 48 między Dęblinem a Moszczanką. Kierowcy, piesi i rowerzyści muszą przygotować się na spore utrudnienia, ale efekt końcowy ma być wart zachodu – nowa jezdnia, rondo, ścieżki rowerowe i większe bezpieczeństwo. Wykonawcą robót jest firma Strabag, a wartość kontraktu opiewa na 95,5 mln zł.
Na kierowców i mieszkańców Dęblina czekają duże zmiany. Rozpoczyna się długo wyczekiwana rozbudowa drogi krajowej nr 48, łączącej miasto z trasą ekspresową S17. Modernizacja obejmie łącznie 8 kilometrów – od mostu na Wiśle przez miasto, aż po Moszczankę.
Na pierwszy ogień – roboty przygotowawcze, w tym demontaż ogrodzeń, chodników oraz przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego. Potem ruszą prace związane z budową nowych chodników, ścieżek rowerowych i samej jezdni.
– Prosimy kierowców i pieszych o ostrożność oraz stosowanie się do tymczasowej organizacji ruchu – apeluje Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Utrudnienia będą spore: ograniczenia prędkości, zwężenia jezdni, ruch wahadłowy, a także prace na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych.
W ramach inwestycji stara nawierzchnia zostanie całkowicie rozebrana. W jej miejsce powstanie nowoczesna konstrukcja drogi klasy GP – czyli głównej ruchu przyspieszonego – z nośnością 11,5 tony na oś. Przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania, a przy cmentarzu komunalnym powstanie rondo. Modernizacji doczekają się również trzy przejazdy kolejowe, z czego jeden – nieczynny – zostanie zlikwidowany.
Zmienią się też przystanki autobusowe, chodniki, zjazdy oraz infrastruktura podziemna – sieci elektryczne, gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne. Droga na odcinku zamiejskim zostanie poszerzona z 7 do 9 metrów. Pojawią się nowe przejścia dla pieszych z azylami i oświetleniem oraz ciągi pieszo-rowerowe.
DK48 między Dęblinem a Moszczanką to ważna trasa o dużym natężeniu ruchu, łącząca region z drogą ekspresową S17 Warszawa – Lublin.
Jak zapewnia GDDKiA, po zakończeniu inwestycji poprawi się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, zwiększy się też komfort jazdy i przepustowość drogi.
Rozbudowa jest finansowana ze środków budżetu państwa i realizowana w systemie tradycyjnym na podstawie decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Lubelskiego. Wykonawcą robót jest firma Strabag, a wartość kontraktu to 95,5 mln zł.
Zakończenie prac zaplanowano na 2027 rok.

Fot. GDDKiA

