Droga za 96 mln zł gotowa. Przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80 już czeka na kierowców!
Zakończyła się jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w tej części Lublina. Mowa o przedłużeniu ul. Lubelskiego Lipca ’80, która ma poprawić komunikację w rejonie dworca kolejowego i Areny Lublin. Rozbudowa tej strategicznej dla dzielnicy Za Cukrownią arterii, kosztowała 96 mln zł i trwała dwa lata. Nową trasą kierowcy pojadą najpóźniej 7 lipca.
– To strategiczna inwestycja, która poprawi układ transportowy miasta, skróci czas przejazdu i ułatwi dostęp do ważnych obiektów – podkreśla prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. – Nowy odcinek drogi stanie się ważnym łącznikiem między dworcem PKP, Dworcem Lublin a terenami rekreacyjnymi – dodaje.
Nowo wybudowany fragment ma około 1100 metrów długości i biegnie od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Trasa jest dwujezdniowa, z trzema pasami ruchu – w tym buspasami przeznaczonymi wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Przy okazji powstała też pełna infrastruktura podziemna – m.in. kanalizacja, nowoczesne oświetlenie uliczne oraz sieć wodno-kanalizacyjna, umożliwiająca mieszkańcom podłączenie do miejskich instalacji. W ramach inwestycji wykonano 40 przyłączy kanalizacyjnych i 20 wodociągowych.
Przebudowano także okoliczne ulice: Ciepłą, Włościańską, Przeskok i Dzierżawną. Udogodnienia objęły budowę chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych i sygnalizacji świetlnej na dwóch skrzyżowaniach – z ul. Włościańską i ul. Cukrowniczą. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Uwaga kierowcy! Zmiany na al. Unii Lubelskiej
– To kluczowy krok w stronę nowoczesnego systemu komunikacyjnego w Lublinie – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – Nowa trasa ułatwia dostęp do transportu publicznego, a jej położenie tuż obok Dworca Lublin sprawia, że stanowi ważny element integracji różnych środków transportu – dodaje.
Miasto postawiło też na dostępność. Chodniki mają odpowiednią szerokość, krawężniki zostały obniżone, przy przejściach i zatokach zamontowano płytki prowadzące, a sygnalizację świetlną wyposażono w przyciski sensorowe z funkcją dźwiękową i wibracyjną.
Choć pierwotnie zakończenie prac planowano na początek lutego 2025 roku, inwestycja zakończyła się z około pięciomiesięcznym opóźnieniem, m.in. z powodu konieczności wzmocnienia gruntu.
Wykonawcą inwestycji była firma Strabag. Całość kosztowała 96 mln zł, z czego aż 65 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.



fot. ZDiTM

