sobota, 23 listopada, 2024
Artykuł partnera

Ile wynosi wpis od odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej?

W 2023 roku do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło aż 1524 odwołań. To o 8% więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten pokazuje, że wykonawcy coraz lepiej znają swoje prawa i chętniej ich dochodzą. Od 2020 roku można składać odwołania elektronicznie przez platformę ePUAP – w 2023 roku tą drogą złożono aż 65% odwołań. Jakie są koszty wniesienia odwołania i jakie formalności trzeba spełnić?

Koszty związane z wniesieniem odwołania

Zamówienia na dostawy lub usługi

W przypadku zamówień na dostawy lub usługi, wysokość wpisu zależy od wartości zamówienia:

  • Dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne – 7 500 zł.

  • Dla zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej – 15 000 zł.

Zamówienia na roboty budowlane

W przypadku zamówień na roboty budowlane, wpis jest wyższy:

  • Dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne: 10 000 zł.

  • Dla zamówień o wartości równej progom unijnym: 20 000 zł.

Usługi społeczne i inne szczególne usługi

Dla tych usług wysokość wpisu również zależy od wartości zamówienia:

  • Zamówienia poniżej progów unijnych (750 tys. euro): 7 500 zł.

  • Zamówienia powyżej progów unijnych: 15 000 zł.

Zaniechanie przeprowadzenia postępowania

Odwołania dotyczące zaniechania przeprowadzenia postępowania lub konkursu wiążą się z następującymi kosztami:

  • Zamówienie na dostawy/usługi albo konkurs: 7 500 zł.

  • Zamówienie na roboty budowlane: 10 000 zł.

Procedura wniesienia wpisu

Wpis należy uiścić wraz z samym odwołaniem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Ważne jest, aby wpłata była dokonana prawidłowo i w terminie, ponieważ tylko wtedy odwołanie zostanie uznane za kompletne i dopuszczone do rozpatrzenia przez KIO. Informacje dotyczące aktualnego numeru konta bankowego można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych.

Do składanego odwołania trzeba dołączyć dowód uiszczenia wpisu. Dowód ten powinien jednoznacznie potwierdzać wpłatę odpowiedniej kwoty na właściwy rachunek Urzędu Zamówień Publicznych. Wpis uznaje się za dokonany w przypadku fizycznej wpłaty, ale również, gdy rachunek bankowy wpłacającego został obciążony odpowiednią kwotą.

Jeśli sprawa dotyczy czynności lub zaniechań związanych z więcej niż jedną częścią jednego postępowania obejmującego możliwość składania ofert częściowych, wystarczy jeden wspólny wpis. To istotnie obniża koszty postępowania przy bardziej skomplikowanych przetargach podzielonych na części.

Nieuiszczenie wymaganego wpisu skutkuje poważnymi konsekwencjami dla składającego odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Brak dowodu wniesienia opłaty prowadzi do obciążenia dokumentacji brakami formalnymi, które mogą skutkować zwrotem całego odwołania. Zwrot oznacza utratę możliwości dochodzenia swoich praw przed KIO, co może być szczególnie dotkliwe w przypadkach naruszeń przepisów ustawy PZP przez zamawiającego.

Wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej pozwala wykonawcom dochodzić swoich praw w sytuacjach naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Proces ten wiąże się z koniecznością uiszczenia opłat zależnych od rodzaju i wartości przetargu oraz dołączeniem dowodu wpłat do dokumentacji – jego brak skutkuje zwrotem całego zgłoszenia i utratą możliwości dalszego działania przed KIO. Przy przetargach podzielonych wystarczy jedna opłata obejmująca wszystkie części postępowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *