Miasto movie, Miasto ekologii
Wiosną, gdy wszystko budzi się do życia bardziej zwracamy uwagę na naturę . To czas, kiedy możemy podziwiać zarówno piękno przyrody, jak i skutki ingerencji człowieka na naszą planetę. Na ten problem od lat zwracają uwagę także reżyserzy i reżyserki. W filmowym cyklu Miasto movie, który wiosną odbywa się pod hasłem #Miasto ekologii, będzie można obejrzeć takie produkcje jak: „Kobieta idzie na wojnę”, „Pokot”, „Chiński syndrom” i „Rzekę życia”.
– Wiosenna odsłona cyklu Miasto movie skupi się na tematach związanych z pojęciami ekologii, ochrony przyrody oraz zagrożeń i konsekwencji płynących ze zmian klimatycznych, jakie zachodzą we współczesnym świecie. Natura, jej złożoność i różnorodność od lat stanowią ważny obszar zainteresowań filmowców i filmowczyń. Z jednej strony reżyserzy i reżyserki starają się uchwycić jej piękno, z drugiej pokazują potęgę i siłę natury, w zderzeniu z którą człowiek zwykle jest bez szans. Filmowa ekologia to oczywiście bogaty katalog kina dokumentalnego. Często są to ważne projekcje interwencyjne, zwracające uwagę widza i widzki na aktualne problemy naszej planety. Wątki ekologiczne lub przyrodnicze odnajdziemy też bez trudu w kinie fabularnym, a nawet animowanym. W naszym cyklu postaramy się zaprezentować szeroką gamę produkcji zarówno w bezpośredni sposób dotykających tematu, jak i tych luźniej traktujących zagadnienia przyrodnicze – opowiada Rafał Chwała z Warsztatów Kultury w Lublinie.
Seanse odbywają się w każdą środę o godz. 19.00 w Warsztatach Kultury w Lublinie przy ul. Grodzkiej 5a.
Wstęp jest wolny.
Program na kwiecień 2024:
– 3 kwietnia 2024, godz. 19.00 – „Kobieta idzie na wojnę”, reż. Benedikt Erlingsson, czas 101’, 2018 r.;
– 10 kwietnia 2024, godz. 19.00 – „Pokot”, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, czas 128’, 2017 r.;
– 17 kwietnia 2024, godz. 19.00 – „Chiński syndrom”, reż. James Bridges, czas 122’, 1979 r.;
– 24 kwietnia 2024, godz. 19.00 – „Rzeka życia”, reż. Robert Redford, czas 123 ’, 1992 r.
Kobieta idzie na wojnę
Tytułową kobietą i główną bohaterką filmu jest Halla, na co dzień dyrygentka chóru, wiodąca raczej monotonny żywot w małym, islandzkim miasteczku. Halla skrywa jednak tajemnicę, a w zasadzie prowadzi wręcz podwójne życie. Niczym Batman czy Punisher staje się ostatnią sprawiedliwą w walce z bezduszną korporacją niszczącą okoliczną przyrodę. W tej pełnej absurdalnego, nierzadko czarnego, humoru historii obserwujemy przemianę uśmiechniętej postaci w skuteczną i zawziętą ekoterrorystkę o pseudonimie „Kobieta z gór”. Sam film zaś posiada wszystkie, ulubione przez wielu widzów i widzki elementy charakterystyczne dla kinematografii islandzkiej, jak również w ciekawy sposób porusza wątek zmagań jednostki w zderzeniu z odczłowieczonym systemem.
Pokot
Agnieszka Holland jako artystka przyzwyczaiła nas przez lata do podejmowania w swoich filmach tematów ważnych, trudnych, nierzadko zmuszających do debaty i głębszej refleksji. „Pokot” to w dużej mierze kolektywne dzieło reżyserki, jej córki Kasi Adamik, która również staje tu za kamerą oraz pisarki Olgi Tokarczuk. Ta ostatnia współtworzyła zresztą scenariusz powstały na bazie jej słynnej, nominowanej do nagrody Nike powieści „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. W mnogości wątków i historii zawartych w „Pokocie” jednym z kluczowych jest temat ekologiczny. Obcowanie człowieka z dziką przyrodą, symbioza z otaczającym bohaterów i bohaterki ekosystemem oraz przepięknie sfilmowane obrazy Sudetów i Kotliny Kłodzkiej, przeciwstawione są tu brutalnemu światu myśliwych i łowczyń. Co się jednak stanie, gdy role się odwrócą i ludzie polujący i zabijający dla zabawy, sami zaczynają znikać w tajemniczych okolicznościach?
Chiński syndrom
Słynny dramat sensacyjny z przełomu lat 70./80. ubiegłego wieku z gwiazdorską obsadą, w której prym wiodą Jane Fonda, Jack Lemmon oraz Michael Douglas. Fonda wciela się tu w postać ambitnej, przebojowej reporterki telewizyjnej, która jako pierwsza odkrywa, iż na terenie elektrowni atomowej doszło do groźnej awarii. Jej reportaż z miejsca zdarzenia staje się tematem dnia dla mediów w całym kraju. Jak się jednak szybko okazuje, zarząd elektrowni, w porozumieniu z władzami, stara się ukryć prawdziwe rozmiary tragedii przed społeczeństwem. Od tej pory rozpoczyna się niebezpieczna walka o prawdę. „Chiński syndrom” w interesujący sposób stara się uchwycić zagrożenia czekające zarówno na człowieka, jak i środowisko naturalne, jakie może nieść za sobą nieodpowiedzialne używanie energii atomowej.
Rzeka życia
Obraz w reżyserii Roberta Redforda, nagrodzony Oscarem za zdjęcia, z będącym w tamtym czasie u progu wielkiej kariery Bradem Pittem. Zarówno dla wielu widzów i widzek, jak i znawców i znawczynie kina, Redford tym filmem niejako namaścił Pitta na swojego naturalnego następcę i nowego gwiazdora Hollywood. Bohaterowie filmu to mieszkająca w Montanie rodzina Macleanów. Patriarcha rodu stara się wychować dwóch synów w zgodzie ze swymi surowymi, konserwatywnymi zasadami. Młodszy z rodzeństwa, Norman, stara się nie konfliktować z ojcem, po cichu jednak podziwia starszego brata Paula (w tej roli Pitt). To co łączy mężczyzn to miłość do przyrody, a zwłaszcza do malowniczej rzeki Big Blackfoot, gdzie wspólnie łowią ryby. Ten niezwykły rytuał wpływa na losy całej trójki. Poza postaciami ludzkimi cichym bohaterem filmu jest tu wspaniale sfilmowana i ukazana rzeka, której Redford oddaje swoisty hołd.
Pingback: Kwiecień wrażliwości w lubelskich Warsztatach Kultury
Pingback: „Anselm” Wima Wendersa. Przedpremierowy pokaz w Kinie CK