Ruszyły prace przy budowie odcinka S19 Lublin-Lubartów. Nadleśnictwo wydało zakaz wstępu do lasu
Ruszyły prace związane z budową nowego odcinka drogi ekspresowej S19. Obecnie drogowców można spotkać m.in. w rejonie obwodnicy Lubartowa. Z powodu odnalezienia licznych niewybuchów z czasów wojennych, w niektórych oddziałach leśnych wprowadzono zakaz wstępu do lasu.
Rozpoczęcie prac przy budowie długo oczekiwanego odcinka drogi ekspresowej S19 Lublin-Lubartów, stało się możliwe dzięki decyzji ZRiD wydanej przez wojewodę lubelskiego w połowie listopada br.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Rusza budowa kolejnego odcinka Via Carpatia w woj. lubelskim
Jak informował wówczas rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA, Łukasz Minkiewicz, roboty rozpoczęto od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych.
Wykonawca planuje także pierwsze prace ziemne oraz przebudowę sieci podziemnych, o ile pozwolą na to warunki pogodowe. Ponadto, kontynuowane jest rozpoznanie saperskie.
Prace przygotowawcze, które ruszyły w grudniu br., obejmą także wycinkę drzew na powierzchni około 41 ha. Jak zapewniają władze Nadleśnictwa Lubartów, wszystkie działania są zgodne z przepisami ustawy o realizacji inwestycji drogowych i mają na celu minimalizację wpływu na środowisko naturalne.
– Termin wycinki zaplanowano poza okresem lęgowym ptaków, a przebieg trasy został poprzedzony szerokimi konsultacjami – podkreślają przedstawiciele Nadleśnictwa.
Zakaz wstępu do lasu z powodu niewybuchów
W związku z trwającymi pracami saperskimi, w lasach na terenie oddziałów 214c, 214h oraz 214f Nadleśnictwa Lubartów obowiązuje zakaz wstępu. Powodem są liczne niewybuchy z czasów II wojny światowej, które odnaleziono podczas wstępnych badań terenu.
Co powstanie ?
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, o łącznej długości blisko 23 kilometrów, od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa.
Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przebieg drogi
S19 od zachodniej strony ominie Lubartów, a następnie od wschodu miejscowość Niemce.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową 1545L prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową 1564L prowadzącą do Leonowa (w sąsiedztwie obecnej DK-19) – węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Ponadto, w pobliżu miejscowości Annobór – po obu stronach S19, pojawią się Miejsca Obsługi Podróżnych.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: W woj. lubelskim powstanie kolejny odcinek autostrady A2. GDDKiA szuka wykonawcy
Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy to 835,7 mln zł. Oddanie drogi do użytkowania planowane jest w 2027 r.