wtorek, 14 stycznia, 2025
LublinWiadomości

Dworzec Lublin świętuje pierwsze urodziny

Obsługuje 250 tys. podróżnych miesięcznie, a przewoźnicy realizują z niego 850 kursów dziennie w ponad 70 kierunkach krajowych i międzynarodowych. Mowa o Dworcu Lublin, który od roku funkcjonuje jako największe i najnowocześniejsze centrum komunikacyjne w regionie.

Dworzec Lublin to kompleksowe przedsięwzięcie, którego budowa pochłonęła ok. 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich. Poza budynkiem Dworca, projekt unijny obejmował budowę m.in. nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, a także rozbudowę ul. Krochmalnej o parking dla autobusów i busów.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80 zbliża się ku końcowi (wideo)

Pierwsi pasażerowie z nowego obiektu skorzystali dokładnie rok temu.

– Był to ważny, historyczny moment dla naszego miasta i całego regionu, ponieważ zyskaliśmy wyjątkową przestrzeń komunikacyjną. Od tamtej pory sukcesywnie zwiększamy jej funkcjonalność, by jak najlepiej odpowiadała na potrzeby mieszkanek i mieszkańców oraz wszystkich osób odwiedzających Lublin. W ciągu ostatnich 12 miesięcy udało nam się zrealizować zamierzone cele i sprawnie przeprowadzić proces uruchamiania nowego obiektu oraz przenosin przewoźników do lokalizacji w dzielnicy Za Cukrownią – mówi Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Lubelski Dworzec Metropolitalny w jednym miejscu integruje komunikację miejską, regionalną, krajową, międzynarodową i transport kolejowy. To jeden z najbardziej ekologicznych obiektów tego typu w Polsce, spełniający najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, o czym świadczą przyznane mu liczne nagrody branżowe.

– Z poziomu zarządcy Dworca Lublin z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że stworzyliśmy miejsce, które nie tylko spełnia podstawowe funkcje transportowe, ale także jest wizytówką naszego miasta. Dziennie obiekt obsługuje 6 tys. podróżnych, co potwierdza, że miniony rok przyniósł wymierne efekty – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Dworzec w liczbach

Aktualnie na dworcu operuje ponad 85 przewoźników, a ich liczba ciągle rośnie. Już wkrótce dołączy do niego 40 kolejnych. Z końcem lutego ma być bowiem wygaszony „stary” dworzec przy ul. Tysiąclecia.

Z ul. Dworcowej 2 można dojechać do wielu miejscowości w Polsce, ale też za granicą (Bonn, Lyonu, Etretatu, Budapesztu, Marsyli, Pragi, Gdańska, Torunia, Wetliny, czy Ustrzyk Dolnych). Obiekt oraz jego okolice obsługują 23 linie komunikacji miejskiej oraz dodatkowo linia nocna N3.

Każdego dnia z Dworca Lublin korzysta średnio ok. 8 tys. pasażerów, którzy podróżują w ponad 70 kierunkach krajowych i międzynarodowych. Podróżni mogą skorzystać z wygodnej poczekalni zlokalizowanej na pierwszym piętrze, a obsługę dworca pełnią kasy komunikacji miejskiej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Do dyspozycji pasażerów są punkty gastronomiczne, automaty z przekąskami, toalety, bagażownia, stacje ładowania urządzeń mobilnych oraz obszerny parking podziemny działający w systemie Park&Ride.

Cała lista wyróżnień

Dworzec Lublin pomimo krótkiego stażu może pochwalić się całkiem sporą liczbą nagród. W ubiegłym roku obiekt zdobył najwyższe wyróżnienie podczas World Architecture Festival Award 2024 w Singapurze, czyli jednego z największych i najbardziej renomowanych wydarzeń architektonicznych o międzynarodowym zasięgu. Projekt lubelskiego dworca otrzymał architektonicznego „Oskara” w kategorii „Transport”.

Koncepcja Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie zwróciła uwagę jury konkursu World Architecture Festival już wcześniej. W 2019 roku znalazła się na tak zwanej „krótkiej liście” w kategorii „Infrastruktura” za swoją innowacyjność i proekologiczne rozwiązania.

Ponadto, w 2020 roku Dworzec otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor wręczaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. Z kolei w 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”.

Dworzec zwyciężył także w ubiegłorocznej edycji konkursu Property Design Awards 2024. Decyzją Jury oraz czytelników portalu otrzymał nagrodę w kategorii „bryła – obiekty publiczne”. A w czerwcu br. został wyróżniony w ogólnopolskim konkursie „Lider Dostępności 2024”. Otrzymał również statuetkę „Lodołamacza” w kategorii Przyjazna Przestrzeń za działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością.

Nowoczesny i ekologiczny obiekt

Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu Park&Ride dla 174 samochodów. W pobliżu obiektu zlokalizowane są perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. W niedalekiej odległości od Dworca Lublin, znajduje się parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd.

Dworzec oferuje też szereg udogodnień dla osób korzystających na co dzień z rowerów – 72 miejsca postojowe na parkingach Bike&Ride oraz 1,3 km ścieżek rowerowych. Teren wokół Dworca Lublin wyposażono w funkcjonalną i dekoracyjną infrastrukturę, która ma służyć podróżującym jako miejsce odpoczynku. Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Przestrzeń wokół Dworca wypełnia zieleń. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.

Obiekt wyróżnia zastosowanie wielu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. W celu zmniejszeniu zużycia energii wykorzystano pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Betonowa ściana z mapą Lublina znajdująca się od strony południowej ma kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać. Zadaszenie wiat przystankowych nad kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne. Walor prośrodowiskowy ma też zastosowanie systemu wody szarej, który pozwala na wykorzystanie deszczówki do celów sanitarnych oraz utrzymania zieleni.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zmiany, zmiany, zmiany… Lublin żegna targowisko przy ul. Ruskiej i stary dworzec przy ul. Tysiąclecia

Przewidziano także naturalne wietrzenie garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierającego cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystają pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła. Kolejnym rozwiązaniem jest też zastosowanie antysmogowej kostki brukowej.

Zarówno budynek jak i teren wokół niego wraz z układem drogowym dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na zewnątrz i wewnątrz są płytki naprowadzające. Przy kasach biletowych zamontowano pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących i słabosłyszących. W toalecie na parterze znajduje się komfortka, a na parkingu podziemnym oraz wzdłuż ul. Dworcowej i pl. Dworcowego wyznaczono miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, perony i przystanki komunikacji miejskiej wyposażono w wyświetlacze oraz komunikację dźwiękową.

Dworzec Lublin świętuje pierwsze urodziny

fot. UMWL i Miasto Lublin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *