Czterodniowy tydzień szkoły i brak ocen? W liceum Paderewski debatowali o zmianach w edukacji
Z gorącymi dla edukacji tematami jakimi są obecnie czterodniowy tydzień nauki, czy zmiany systemu oceniania uczniów, zmierzyli się uczniowie, absolwenci, nauczyciele i rodzice z Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Lublinie.
Debata oksfordzka, która odbyła się pod koniec grudnia w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie była elementem obchodzonego przez LO Paderewski jubileuszu 30-lecia.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Szkoła Podstawowa Specjalna nr 26 w Lublinie doczeka się nowoczesnego obiektu
Jak podkreślają organizatorzy, motywem przewodnim obchodów była idea dialogu, rzeczowej wymiany zdań i porozumienia.
Czterodniowy tydzień nauki w szkole – tak czy nie?
Podczas pierwszej debaty dwie drużyny analizowały, jak czas nauki wpływa na produktywność, zdrowie psychiczne oraz fizyczne uczniów.
Jedna strona argumentowała tezę, że czterodniowy tydzień szkoły pozwoli na efektywne nauczanie i zdobywanie wiedzy. Opozycja – że mniej czasu to zbyt duże obciążenie zarówno uczniów, jak i nauczycieli, a także ograniczenie możliwości na budowanie relacji społecznych z rówieśnikami.
Oceny, a efektywność nauki
W ramach drugiej debaty drużyny z Paderewskiego poruszyły temat niezwykle ważny w edukacji, czyli mierzenie postępów w nauce. Przedmiotem dyskusji była istota i cel klasycznego systemu ocen w szkole.
Propozycja argumentowała, że klasyczny system motywuje jedynie do stosowania zasady „3Z” (zakuć, zdać, zapomnieć), a także wywołuje niezdrową rywalizację pomiędzy rówieśnikami. Drużyna opozycji nie zgadzała się z tezą, że brak klasycznych ocen stwarza bardziej przyjazne i efektywne środowisko do nauki, wskazując, że to nie oceny demotywują uczniów – a raczej sposoby ewaluacji.
Podczas jubileuszu nauczyciele związani z Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski otrzymali medale Prezydenta Miasta Lublin, które wręczyła Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Wydziały Oświaty i Wychowania UM Lublin.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Konkurs dla młodych adeptów astronomii i astronautyki
Uroczystość uświetnił również występ Chóru Akademos High School.
Pingback: Lubelskie szkoły średnie wyróżnione w rankingu Perspektywy 2024
Pingback: Lubelskie liceum nominowane w konkursie na najbardziej absurdalną szkolną zasadę