czwartek, 10 lipca, 2025
LubelskieWiadomości

Coraz szybciej z Warszawy do granicy z Ukrainą. Trwa rozbudowa trasy S17

Droga ekspresowa S17 to strategiczna arteria komunikacyjna łącząca centrum Polski z granicą ukraińską. Już teraz kierowcy mogą pokonać ekspresowo trasę z Warszawy do Lublina, a w perspektywie najbliższych lat szybciej dojadą również do Zamościa i Hrebennego – a stamtąd dalej w stronę Lwowa.

Cała trasa S17 – od węzła Drewnica na obwodnicy Warszawy do granicy państwa w Hrebennem – ma docelowo liczyć ponad 320 km. Obejmuje także wspólny przebieg z trasą S12 na odcinku między węzłem Kurów Zachód a Piaski Wschód, prowadzącym do przejścia granicznego w Dorohusku.

Obecnie dostępnych jest już ponad 180 km drogi – od węzła Warszawa Wschód do Piaski Wschód – a także 10 km obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Do zakończenia całej inwestycji brakuje jednak jeszcze ok. 130 km, z czego 16 km stanowi fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW), zamykający pierścień wokół stolicy.

W marcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla dwóch odcinków WOW: Drewnica – Ząbki oraz Ząbki – Warszawa Wschód. Postępowania zostały umorzone, a GDDKiA planuje przeprowadzenie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, uwzględniającego m.in. możliwość zastosowania rozwiązań tunelowych.

Za to jeszcze w 2025 roku mają ruszyć prace na trzech nowych odcinkach trasy S17 między Zamościem a Hrebennem – to w sumie 47 km nowej drogi. Będzie to możliwe po wydaniu dla każdego z nich, przez wojewodę lubelskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W tym roku drogowcy planują także złożenie wniosków o wydanie takich decyzji dla trzech kolejnych fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.

Równolegle powstaje dokumentacja dla 2-kilometrowego odcinka w pobliżu Hrebennego, który w przyszłości zapewni dojazd do planowanego terminala granicznego. Jego budowa leży po stronie Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych.

Warto wspomnieć, że inwestycja na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne otrzymała ponad 61 mln euro wsparcia z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), co pokryje połowę kosztów kwalifikowanych. To jedno z projektów kluczowych dla infrastruktury transportowej w Unii Europejskiej.

Lista odcinków S17 w przygotowaniu i realizacji:

Piaski Wschód – Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)

Łopiennik – Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)

Krasnystaw Północ – Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, wykonawca: Budimex, wartość umowy: 961,5 mln zł)

Izbica – Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)

Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)

Zamość Wschód – Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)

Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)

Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)

Hrebenne – Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).

Fot. GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.