Czujesz się źle potraktowany w przychodni? Zgłoś to do lubelskiego NFZ
Nie możesz zarejestrować się do lekarza? Masz zastrzeżenia do tego, jak zostałeś potraktowany w przychodni? Zgłoś swoje uwagi do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Czasami zdarza się, że podczas wizyty w przychodni mamy poczucie, że nie wszystko przebiega tak jak powinno. W takiej sytuacji warto zwrócić się do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, który rozpatrzy i wyjaśni całą sprawę.
– W 2024 roku wpłynęły do nas 302 skargi, a w pierwszym kwartale tego roku – 118 skarg – mówi Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
– Najczęściej dotyczą one tak zwanej dostępności do świadczeń, czyli na przykład wielokrotnego przekładania wizyt przez placówkę albo odmowy przyjęcia pomimo, że pacjent był wcześniej zarejestrowany – wyjaśnia Małgorzata Bartoszek.
Skargę możemy złożyć np. jeśli mamy trudności z zapisaniem się do lekarza, gdy odmówiono wykonania badań zleconych przez lekarza lub zażądano pieniędzy, pomimo, że wizyta jest finansowana przez NFZ. Możemy odwołać się również w sytuacji gdy otrzymaliśmy receptę bez refundacji mimo, że się nam należy lub lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy.
– Skargi i wnioski pacjentów traktujemy jako ważną formę informacji zwrotnej. W 2024 roku 98 skarg uznaliśmy za zasadne, a w pierwszym kwartale 2025 roku – 33 – mówi rzecznik Lubelskiego NFZ.
– Jeżeli po zbadaniu sprawy skarga okazuje się zasadna, pouczamy placówkę i wzywamy do niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości. W ostateczności możemy także nałożyć karę finansową – dodaje Bartoszek
Co istotne, skargi do Funduszu możemy składać tylko na placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ.
Złożenie skargi jest proste i można to zrobić na kilka sposobów: pisemnie – na adres oddziału wojewódzkiego NFZ; elektronicznie – za pośrednictwem ePUAP lub pocztą e-mail oraz osobiście – w Lubelskim Oddziale Wojewódzkiego NFZ, a także w Delegaturach w Białej Podlaskiej w Chełmie i w Zamościu.
Aby Narodowy Fundusz Zdrowia mógł rozpatrzyć zgłoszenie, powinno ono zawierać: imię, nazwisko i adres kontaktowy szczegółowy opis sytuacji – co się wydarzyło, gdzie i kiedy oraz dane placówki, której dotyczy zgłoszenie.
Chociaż zgłoszenie do NFZ formalnie nazywa się „skargą”, warto potraktować to jako „reklamację”.
– Taka informacja to szansa, żeby poprawić działanie systemu ochrony zdrowia, aby uczynić go lepszym i bardziej przyjaznym dla pacjenta – mówi Małgorzata Bartoszek z lubelskiego NFZ.