Odcinek S19 Lublin–Lubartów. Co słychać na budowie ekspresówki? (ZDJĘCIA)
Na budowie drogi ekspresowej S19 Lublin–Lubartów sporo się dzieje. Mimo zimowej przerwy kontraktowej, wykonawca kontynuuje prace przy budowie nowego fragmentu trasy. W ostatnim czasie obejmowały one m.in. rozbiórki budynków, wycinki drzew, roboty przy odhumusowaniu terenu, czy budowę dróg technologicznych.
Prace przy budowie 23-kilometrowego odcinka S19 Lublin–Lubartów ruszyły w grudniu ubiegłego roku, a ich efekt odczują przede wszystkim mieszkańcy miejscowości Niemce. To właśnie tutaj każdego dnia przez jednojezdniową DK19 przejeżdża nawet 28 tysięcy pojazdów, co czyni ją jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie.
Co słychać na placu budowy?
W ostatnich tygodniach drogowcy koncentrowali się na pracach ziemnych, przygotowaniu terenu pod budowę mostów i dróg technicznych, a także rozbiórce budynków stojących na trasie przyszłej ekspresówki. Trwa też przebudowa sieci podziemnych. Wcześniej, bo na przełomie grudnia i stycznia, ruszyła wycinka drzew, która obejmie ok. 41 hektarów.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Niezwykłe odkrycie archeologiczne na placu budowy ekspresówki Lublin-Lubartów (foto)
Na placu budowy pojawili się również archeolodzy, a ich odkrycie może zaskoczyć. Na terenie gminy Niemce, w Ciecierzynie natrafili na pozostałości neolitycznej piwniczki sprzed kilku tysięcy lat. Zdaniem archeologów odkryty obiekt można wiązać z kulturą pucharów lejkowatych (3900 – 2800 p.n.e.).
Co powstanie ?
Realizowana między Lublinem i Lubartowem inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (z rezerwą pod budowę trzeciego pasa), o łącznej długości blisko 23 kilometrów, od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik.
Powstanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przebieg drogi
Droga ekspresowa S19 ominie Lubartów od zachodniej strony, a następnie od wschodu – Niemce.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową 1545L prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki – węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 pojawi się węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową 1564L prowadzącą do Leonowa (w sąsiedztwie obecnej DK-19) – węzeł Niemce Południe. Dalej trasa wepnie się w istniejący węzeł Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Ponadto, w pobliżu miejscowości Annobór – po obu stronach S19, pojawią się Miejsca Obsługi Podróżnych.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rozbudowa ul. Zorza. Rusza kolejny etap prac, będą utrudnienia
Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe), a wartość umowy opiewa na 835,7 mln zł. Nowa trasa ma być gotowa w 2027 roku.
fot. GDDKiA
Pingback: Kolejne kilometry równego asfaltu w powiecie radzyńskim