piątek, 14 marca, 2025
BiznesLubelskieWiadomości

Odcinek S19 Lublin–Lubartów. Co słychać na budowie ekspresówki? (ZDJĘCIA)

Na budowie drogi ekspresowej S19 Lublin–Lubartów sporo się dzieje. Mimo zimowej przerwy kontraktowej, wykonawca kontynuuje prace przy budowie nowego fragmentu trasy. W ostatnim czasie obejmowały one m.in. rozbiórki budynków, wycinki drzew, roboty przy odhumusowaniu terenu, czy budowę dróg technologicznych.

Prace przy budowie 23-kilometrowego odcinka S19 Lublin–Lubartów ruszyły w grudniu ubiegłego roku, a ich efekt odczują przede wszystkim mieszkańcy miejscowości Niemce. To właśnie tutaj każdego dnia przez jednojezdniową DK19 przejeżdża nawet 28 tysięcy pojazdów, co czyni ją jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie.

Co słychać na placu budowy?

W ostatnich tygodniach drogowcy koncentrowali się na pracach ziemnych, przygotowaniu terenu pod budowę mostów i dróg technicznych, a także rozbiórce budynków stojących na trasie przyszłej ekspresówki. Trwa też przebudowa sieci podziemnych. Wcześniej, bo na przełomie grudnia i stycznia, ruszyła wycinka drzew, która obejmie ok. 41 hektarów.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Niezwykłe odkrycie archeologiczne na placu budowy ekspresówki Lublin-Lubartów (foto)

Na placu budowy pojawili się również archeolodzy, a ich odkrycie może zaskoczyć. Na terenie gminy Niemce, w Ciecierzynie natrafili na pozostałości neolitycznej piwniczki sprzed kilku tysięcy lat. Zdaniem archeologów odkryty obiekt można wiązać z kulturą pucharów lejkowatych (3900 – 2800 p.n.e.).

Co powstanie ?

Realizowana między Lublinem i Lubartowem inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (z rezerwą pod budowę trzeciego pasa), o łącznej długości blisko 23 kilometrów, od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik.

Powstanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przebieg drogi

Droga ekspresowa S19 ominie Lubartów od zachodniej strony, a następnie od wschodu – Niemce.

W miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową 1545L prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki – węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 pojawi się węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową 1564L prowadzącą do Leonowa (w sąsiedztwie obecnej DK-19) – węzeł Niemce Południe. Dalej trasa wepnie się w istniejący węzeł Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

Ponadto, w pobliżu miejscowości Annobór – po obu stronach S19, pojawią się Miejsca Obsługi Podróżnych.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rozbudowa ul. Zorza. Rusza kolejny etap prac, będą utrudnienia

Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe), a wartość umowy opiewa na 835,7 mln zł. Nowa trasa ma być gotowa w 2027 roku.

fot. GDDKiA

Jeden komentarz do “Odcinek S19 Lublin–Lubartów. Co słychać na budowie ekspresówki? (ZDJĘCIA)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *