piątek, 23 sierpnia, 2024
EdukacjaLublinWiadomości

Lublinianka na podium ogólnopolskiego konkursu z obszaru marketingu

Dlaczego stojąc przed półką sklepową sięgamy po jedne produkty, a inne pomijamy? Na to pytanie odpowiedzieć może Roksana Prantel, obecnie już absolwentka zarządzania Politechniki Lubelskiej. Jej praca licencjacka zdobyła trzecie miejsce organizowanym przez Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu konkursie na najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji.

W ramach swojej pracy Prantel analizowała związek pomiędzy kolorem opakowania produktu a decyzjami zakupowymi podejmowanymi przez konsumentów. Zastosowała w tym celu połączenie dwóch metod badawczych: tradycyjnej ankiety oraz eksperymentu badawczego przeprowadzonego z użyciem eyetrackera. Podczas badania jego uczestnicy najpierw oglądali slajdy przedstawiające opakowania produktów codziennego użytku (żywności oraz kosmetyków) w czterech kolorach (żółty, czerwony, niebieski i zielony), a następnie dokonywali wyboru najbardziej odpowiadającego im przedmiotu i określali swoją skłonność do jego zakupu.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Projekt MATCH połączył studentów UMCS i WSPA z gigantem telekomunikacyjnym

Wyniki badań Roksana Prantel podsumowała następująco: -„Okazało się, że kolory przedmiotów, na które respondenci najczęściej zwracają uwagę, stanowiły ich późniejsze wybory w 75% przypadków, potwierdzając istotność analizy skanowania wzroku w badaniach marketingowych. Badania wykazały, że w przypadku kosmetyków najczęściej wybieranym kolorem jest niebieski”.

Jak zauważa promotor pracy, dr inż. Jan Laskowski, kierownik Laboratorium Zastosowań Neuronauki w Zarządzaniu i Marketingu Neurolab, wnioski płynące z pracy są istotne nie tylko dla naukowców zajmujących się badaniem zachowań konsumenckich, ale mogą mieć też zastosowanie dla praktyków z dziedziny marketingu i wzornictwa przemysłowego.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Młodzi uczą się zarządzać finansami w ramach Szkolnych Budżetów Obywatelskich

Metody neuroobrazowania, takie jak np. eyetracking mogą stanowić źródło szczegółowych informacji dotyczących procesu podejmowania decyzji zakupowych, a konkretnie preferencji konsumentów wyrażonych ich podświadomymi reakcjami na określone bodźce. Informacje te można wykorzystać do projektowania lepszych, bardziej spersonalizowanych produktów, usług i strategii marketingowych, zwiększając tym samym skuteczność komunikacji marketingowej i zadowolenie klientów – podkreśla dr inż. Jan Laskowski.

fot. Politechnika Lubelska

Jeden komentarz do “Lublinianka na podium ogólnopolskiego konkursu z obszaru marketingu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *