MPK Lublin planuje zakup 20 autobusów wodorowych. Trzy firmy zainteresowane dostawą
20 nowych autobusów wodorowych ma trafić do taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. Wczoraj otwarto oferty w przetargu, do którego stanęło trzech chętnych. Wszystkie zmieściły się w zakładanym przez miejską spółkę budżecie.
Kwota przeznaczona przez MPK Lublin na zakup nowych pojazdów wodorowych wynosi ponad 80,242 zł brutto. Środki w 100 proc. mają pochodzić ze źródeł zewnętrznych. W tym celu spółka jeszcze w ubiegłym roku złożyła stosowny wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Miejska flota rowerowa powiększyła się o kolejne elektryki
Do ogłoszonego na początku czerwca przetargu na zakup autobusów wodorowych stanęło trzech chętnych. We wtorek, 6 sierpnia, lubelska spółka otworzyła oferty. Jak się okazuje, wszystkie mieszczą się w zakładanym przez MPK budżecie. Najtańsza, złożona przez wrocławski Arthur Bus opiewa na kwotę 63,959 mln zł. Kolejne dwie są droższe i bardzo zbliżone cenowo. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zaproponował kwotę 77,416 mln zł, zaś Solaris Bus & Coach – 77 465 mln zł.
Jak informuje Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin: – Teraz złożone oferty będą analizowane pod względem formalnym.
Zamawiane przez lubelską spółkę pojazdy mają być niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Określono również ich długość, która ma wynosić 12 metrów. Dodatkowo, autobus po zatankowaniu wodoru do pełna powinien przejechać co najmniej 300 kilometrów.
– Ponadto pojazdy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe. Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów, czy tabletów – wylicza rzeczniczka lubelskiego MPK.
W ramach prowadzonego postępowania przewidziano także dostawę ładowarki mobilnej małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni.
Jak zaznacza przedstawicielka lubelskiej spółki, zakup pojazdów będzie uzależniony od dofinansowania. Jest na to duża szansa, gdyż złożony do NFOŚiGW wniosek przeszedł już pozytywnie ocenę formalną.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Dworzec Metropolitalny liderem dostępności
Aktualnie po Lublinie jeździ jeden autobus wodorowy. To 12-metrowy wodorowiec marki Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 roku . Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, a jego zasięg na pełnym tankowaniu wynosi ok. 300 km. Autobus wyposażony jest w mobilną ładowarkę o mocy 20 kW. Obecnie pojazd zasilany jest paliwem z mobilnego punktu dostaw. Docelowo będzie tankowany na stacji, która powstaje obok zajezdni na ul. Grygowej.
fot. Miasto Lublin – zdjęcie ilustracyjne
Pingback: Od września sprawniej przemieścimy się po mieście? Lubelski Ratusz zapowiada kolejne zmiany
Pingback: Trzy wodorowe autobusy obsłużą linie łączące Świdnik z Lublinem
Pingback: 20 ekologicznych autobusów trafi do Lublina i 3 do Lubartowa. Unia dopłaci ponad 51,5 mln zł
Pingback: Miasto rozbudowuje zielony tabor. Teraz czas na kolejne punkty ładowania autobusów elektrycznych
Pingback: Lublin kupi 20 przegubowych elektryków. MPK właśnie ogłosiło przetarg