Poznaliśmy wyniki najnowszego Rankingu miast przyjaznych kierowcom. Jak wypadł Lublin?
Już po raz ósmy opublikowano Ranking miast przyjaznych kierowcom. Oponeo.pl, we współpracy z aplikacją Yanosik, wzięło pod lupę największe polskie miejscowości, przyglądając się aspektom istotnym dla zmotoryzowanych. W grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców już trzeci raz z rzędu zwyciężył Gdańsk. Lublin natomiast uplasował się na siódmej pozycji.
Jak co roku dziewiętnaście miast podzielono na dwie grupy – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Następnie porównano dane zebrane w ośmiu kategoriach. Przyjrzano się średnim prędkościom jazdy, funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania, liczbie stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz dostępności carsharingu. Pod uwagę wzięto kwestie związane z kosztami utrzymania samochodu, w tym średnie ceny paliw i wymiany opon. Sprawdzono również, gdzie kierowcom proponowano najtańsze oferty OC.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Miejska flota rowerowa powiększyła się o kolejne elektryki
Ranking miast przyjaznych kierowcom bazuje na systemie punktowym uwzględniającym liczbę mieszkańców oraz wielkość miast. Dzięki temu pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna, a także zestawiać wyniki.
Metropolie nie zaskoczyły
W porównaniu z ubiegłoroczną edycją Rankingu, w grupie największych polskich miast (powyżej 300 tys. mieszkańców) doszło do niewielkich zmian na podium. Liderem pozostał Gdańsk, który już po raz trzeci z rzędu zajął pierwsze miejsce, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Przesądził o tym fakt, że miasto wypadło dobrze lub bardzo dobrze we wszystkich analizowanych kategoriach (stolica województwa pomorskiego wyróżnia się m.in. dużą siecią stacji do ładowania samochodów elektrycznych). Pozycje druga i trzecia należą do Bydgoszczy i Krakowa. Dalej widoczny jest znacznie bardziej wyrazisty podział, niż miało to miejsce rok temu. Szczecin spadł bowiem za podium, o czym zadecydował zaledwie jeden rankingowy punkt. Dalej znalazła się Warszawa, która utrzymała miejsce w środku stawki. Łódź i Lublin awansowały z przedostatniej pozycji na odpowiednio 6. i 7. Niemal najniższą notę uzyskał Poznań. Gorzej poradził sobie jedynie Wrocław.
Lublin w drugiej połowie stawki
Mimo, iż Lublin aż trzykrotnie zajmował najwyższy stopień podium (2021, 2020, 2019), od kilku lat plasuje się w dole rankingowej stawki. W najnowszym rankingu znalazł się dopiero na 7. miejscu. Stolica województwa lubelskiego pozytywnie zaskoczyła średnią ceną wymiany opon, relatywnie niskimi na tle innych miast opłatami w strefie płatnego parkowania, a także prędkością jazdy po centrum i poza nim, która jest stosunkowo wysoka. Mimo to, sporo jest do poprawy. Kierowcy mogą narzekać na koszty związane z zakupem paliwa i ubezpieczenia – stawki są wyższe niż w wielu innych metropoliach. Powodów do dumy nie ma także w kwestii liczby zgłoszonych kolizji drogowych. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców w Lublinie było ich w minionym roku najwięcej. Do mocnych stron Lublina nie można zaliczyć również dostępności stacji ładowania aut elektrycznych oraz usługi carsharingu.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Infrastruktura transportowa w Lublinie przejdzie metamorfozę. Chodzi o 92 lokalizacje
Śląskie przejęło podium
W grupie dziesięciu miast poniżej 300 tys. mieszkańców widać znacznie więcej zmian, chociaż podium znów należy do reprezentacji województwa śląskiego. Ponownie triumfuje Sosnowiec, który uzyskał maksimum punktów w aż trzech analizowanych kategoriach. Drugie miejsce zajmują Gliwice, zaś trzecie Częstochowa – tu doszło do zamiany względem poprzedniego Rankingu. Tuż za nimi znalazły się Toruń i Radom, broniące swoich zeszłorocznych lokat. Na szóstej pozycji uplasowała się wyraźnie awansująca Gdynia. Kolejne miejsca należą do Katowic, Kielc i Białegostoku. Ostatni w zestawieniu jest Rzeszów, który znacznie traci do lidera.
źródło: Oponeo.pl