Rewolucja w ładowaniu elektryków. Politechnika Lubelska, PRD Lubartów i Tele-Fonika Kable uruchamiają innowacyjny projekt
Wyobraźmy sobie parking, gdzie wiaty pokryte panelami fotowoltaicznymi nie tylko chronią elektryczny samochód, ale także zbierają energię słoneczną. Dzięki lokalnym magazynom energii pojazd ładuje się nawet w nocy, korzystając wyłącznie z energii słońca. Brzmi jak science fiction? Ten pomysł stanie się rzeczywistością dzięki nowemu projektowi o nazwie Charge from the Sun, który łączy siły Politechniki Lubelskiej, PRD Lubartów i Tele-Foniki Kable.
„Charge from the Sun” – tak nazywa się projekt Politechniki Lubelskiej, Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów SA i Tele-Fonika Kable S.A., który ma szansę zmienić sposób myślenia o ładowaniu pojazdów elektrycznych. Jego celem jest stworzenie spójnej sieci, w której magazyny energii, zadaszone parkingi solarne (carporty) oraz stacje ładowania pracują w synergii, gwarantując ekologiczną, stabilną i dostępną formę zasilania.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
We wtorek, 12 listopada, partnerzy projektu, podpisali list intencyjny w sprawie jego realizacji. Jak zaznacza rektor Politechniki Lubelskiej, prof. Zbigniew Pater, inicjatywa jest krokiem na drodze do efektywnego zarządzania energią odnawialną.
– Razem z firmą Tele-Fonika Kable zrealizowaliśmy już jeden duży projekt, który odniósł sukces i pokazuje, że nasze działania zmierzają we właściwym kierunku – podkreśla prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej. – Dowodem na to jest fakt, że nasza uczelnia zmniejszyła zużycie energii elektrycznej w stosunku do ubiegłego roku prawie o 30 proc., co jest imponującym wynikiem, a chcemy to jeszcze poprawić – dodaje rektor.
Kluczowym komponentem projektu są wiaty fotowoltaiczne (carporty) produkowane przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów SA. Carporty pozwalają efektywnie wykorzystać miejsca parkingowe, które, zamiast jedynie służyć pojazdom, będą również produkować energię elektryczną. To innowacyjne podejście w walce z problemami urbanistycznymi, zwłaszcza że instalacje te nie wymagają dodatkowego miejsca. Jak wyjaśnia przedstawiciel PRD Lubartów, unikatowa w regionie technologia carportów to wynik ponad roku badań i projektowania.
– Opracowaliśmy system, który umożliwia wykorzystanie niepracujących dotychczas miejsc parkingowych do tego, żeby produkowały energię, żeby zarabiały pieniądze dla swoich właścicieli – dodaje Paweł Urban, Wice Prezes Zarządu PRD Lubartów SA.
Równie istotnym elementem projektu są magazyny energii, które dostarczy Tele-Fonika Kable S.A., polski producent systemów kablowych i rozwiązań dla sektora OZE. Magazyny te będą gromadzić nadwyżki energii produkowanej przez carporty, umożliwiając ładowanie samochodów elektrycznych także po zachodzie słońca. Jak zaznacza dr inż. Jakub Siemiński, Dyrektor Działu Rozwoju Tele-Fonika Kable S.A., technologia ta daje szansę na szybkie wejście na rynek. Kiedy? Być może już za dwa lata.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: PGE Dystrybucja wspólnie z lubelską uczelnią na rzecz energii jutra
Politechnika Lubelska wnosi do projektu kluczowy wkład technologiczny, opracowując algorytmy sterowania i elektronikę dla całej infrastruktury. Naukowcy pod kierownictwem prof. Dariusza Zielińskiego pracują nad optymalizacją przesyłu energii pomiędzy carportami, pojazdami oraz magazynami, aby zapewnić płynne i efektywne działanie systemu.
– Nasze algorytmy sprawią, że cała infrastruktura będzie przyjazna zarówno dla systemu elektroenergetycznego, jak i dla użytkowników końcowych – wyjaśnia prof. Zieliński. Nowy system umożliwi rozwiązanie trzech dużych problemów: zagospodarowania przestrzeni miejskiej, stabilności systemu OZE oraz niedoboru stacji ładowania.
fot. PL
Pingback: Branża energetyczna po raz 15. spotka się w Lublinie
Pingback: Chełmska PANS będzie kształcić kontrolerów ruchu lotniczego, jako jeden z trzech ośrodków w Polsce
Pingback: Targi Pracy na Politechnice Lubelskiej. Dopisali studenci oraz firmy (zdjęcia)