Black Friday 2023. Na co warto zwrócić uwagę?
Wraz ze zbliżającym się wielkimi krokami Black Friday 2023, Izba Gospodarki Elektronicznej wraz z Federacją Konsumentów i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślają znaczenie bezpiecznych zakupów online i transparentności cen. Nowe regulacje oraz wskazówki eksperckie mają pomóc konsumentom w unikaniu oszustw i podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych.
Black Friday, który przekształcił się z jednodniowej wyprzedaży w tygodniowe, a nawet miesięczne wydarzenie sprzedażowe, stał się istotnym punktem w kalendarzu e-handlu. Wraz ze wzrostem popularności zakupów online, Izba Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na konieczność zachowania ostrożności przy transakcjach internetowych.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Oszustwo „na pellet”. Mieszkaniec powiatu włodawskiego stracił 15 tys. zł
– Przy wzmożonej intensywności zakupów, należy być przygotowanym nie tylko na okazje cenowe, ale też nie można tracić z oczu bezpieczeństwa – transakcji, danych, dostawy – apeluje E-Izba.
Jacek Kinecki, CEO Przelewy24, podkreśla, że kluczowym elementem cyberbezpieczeństwa podczas Black Week jest kierowanie się rozsądkiem, a nie emocjami. Ostrzega, że niewiarygodnie atrakcyjne oferty mogą być często pułapką oszustów, którzy stwarzają fałszywe e-sklepy, by wyłudzić dane lub pieniądze od nieświadomych klientów. Eksperci radzą, aby dokonywać zakupów w sprawdzonych sklepach internetowych i korzystać z bezpiecznych serwisów płatności.
Prowadzone przez E-Izbę i Federację Konsumentów działania edukacyjne, mają na celu podniesienie świadomości konsumentów co do potencjalnych zagrożeń i sposobów ich unikania. Wskazują przede wszystkim na znaczenie zwracania uwagi na certyfikaty SSL, które są wskaźnikiem bezpiecznych stron internetowych (adresy rozpoczynające się od https://).
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina również o nowym obowiązku informowania o najniższej cenie towaru lub usługi z 30 dni przed obniżką. Ta regulacja ma zapobiegać manipulacjom cenami, takich jak sztuczne podwyższanie cen przed wyprzedażami, aby stworzyć iluzję większych rabatów.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ostrzeżenie przed fałszywymi sklepami online. Ministerstwo Cyfryzacji i NASK prowadzą ogólnopolską kampanię
Informacja o najniższej cenie powinna być widoczna w różnych miejscach – od reklam, przez etykiety na produktach w sklepie, wywieszki, gazetki promocyjne, aż po wyniki wyszukiwania w sklepach internetowych. Nawet platformy handlowe i porównywarki cen, które oferują sprzedawcom narzędzia do prezentacji obniżek, muszą teraz te informacje właściwie wyeksponować.
Black Friday i Cyber Monday to okres, w którym konsumenci mogą skorzystać z atrakcyjnych ofert, ale równie ważne jest zachowanie czujności i świadomego podejścia do zakupów.
fot. pixabay – zdjęcie ilustracyjne
Pingback: Zapłacił za laptopa, dostał puste pudełko po butach
Pingback: Pożyczyła pieniądze, żeby ochronić się przed oszustwem. Straciła 30 tys. złotych