sobota, 14 czerwca, 2025
EkoLublinWiadomości

20 autobusów wodorowych trafi do Lublina. Umowa już podpisana

Będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, bramki do zliczania pasażerów i monitoring, a na jednym tankowaniu przejadą minimum 300 km. Lubelskie MPK podpisało właśnie umowę ze spółką ARTHUR BUS na dostawę 20 autobusów wodorowych. Pojazdy zostaną dostarczone do Lublina najpóźniej do końca marca 2026 roku.

Zakup autobusów to efekt dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które pokrywa 100 proc. kosztów.

– To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej – podkreśla Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Pojazdy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna ma wynieść co najmniej 300 km. Ponadto, autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów.

Do tego będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB. W ramach postępowania przetargowego Spółka ARTHUR BUS dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni. Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej 31 marca 2026 roku.

– Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodną – mówi Bogdan Kołciuk, Prezes Zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.

Autobus wodorowy wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobieranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną i wodę.

– Nasze autobusy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto, wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon. Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność – mówi Rafał Słomka, Dyrektor Techniczny, Członek Zarządu ARTHUR BUS Sp. z o.o.

Z końcem grudnia 2024 r. MPK Lublin rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych. W przetargu wpłynęły trzy oferty, ale to ta złożona przez spółkę ARTHUR BUS była najkorzystniejsza. Spółka za dostawę 20 wodorowców zażyczyła sobie blisko 64 mln zł brutto.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że Lublin już dziś spełnia 40 proc. próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Dla porównania ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30 proc. progu do 2028 roku…

Obecnie w Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin oraz 3 autobusy marki ARTHUR, zakupione przez Miasto Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. W Lublinie działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin. To tu obecnie tankowane są autobusy wodorowe.

W planach jest zakup kolejnych autobusów niskoemisyjnych. MPK rozstrzygnęło właśnie postępowanie na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a na kolejne 9 przegubowych „hybryd” złożono już wniosek o dofinansowanie. Podpisano również umowę na wsparcie finansowe projektu „Zrównoważona mobilność miejska – rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, w ramach którego przewidziany jest zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowa zajezdni przy ul. Głuskiej na potrzeby bazy dla trolejbusów o napędzie alternatywnym.

Kolejnym projektem związanym z rozwojem transportu publicznego jest „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Obejmuje on swoim zakresem przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności i obejmuje m.in. zakup bezemisyjnego taboru – 15 autobusów elektrycznych o długości 18 m. Projekt będzie finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w wysokości 45 mln euro.

fot. materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.