Autobus wodorowy będzie jeździł po ulicach Lublina. Miasto rozpoczyna testy
To kolejny autobus wodorowy, który wyjedzie na lubelskie ulice. Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez polską spółkę PAK-PCE. Co więcej inny krajowy producent, konsorcjum ZE PAK i Grupy Polsat Plus, buduje w Świdniku fabrykę, w której produkowane będą właśnie takie wodorowce. Już od 3 lipca testowany autobus obsłuży linie nr 1, 3, 4, 7 i 44.
NesoBus ma 12 metrów długości i może pomieścić 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i przy okazji oczyszcza powietrze. Bez tankowania może być użytkowany przez 2 dni i przejechać w tym czasie nawet 450 kilometrów. Samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Jest to o wiele wygodniejsze niż w przypadku autobusu elektrycznego, który do pełnego naładowania potrzebuje kilku godzin, a jego zasięg to niewiele ponad 100 km.
„– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.” – mówi Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
NesoBus to kolejny wodorowiec, który zostanie sprawdzony na lubelskich ulicach. W listopadzie 2022 r. miały miejsce testy autobusu wodorowego wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.
W sierpniu tego roku do lubelskiej floty dołączy z kolei pierwszy, zakupiony już przez miasto 12-metrowy autobus zasilany wodorem marki Solaris. To pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd będzie mógł zabrać na pokład 85 podróżnych.
Warto zauważyć, że Lublin, już w tym momencie osiągnął wymogi stawiane na 2028 rok, które mówią o 30% udziale pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. „- Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34% – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych.” – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Jednak to nie koniec.
Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych. Wartość przedsięwzięcia to 80 mln zł, a wnioskowana kwota dotacji wynosi 100%.
„– Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie Unii Europejskiej – została zobligowana do tego, by w szybkim tempie odchodzić od spalania węgla i gazu. Jednym z kluczowych i istotnych kierunków, wydaje się być zastosowanie technologii opartych właśnie na wodorze” – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.
Aby zapewnić tankowanie pojazdom napędzanym wodorem, spółka PAK-PCE Stacje H2 zbuduje zewnętrzną stację tankowania tym paliwem, w okolicach zajezdni przy ul. Grygowej. Obiekt ma powstać do końca czerwca 2024 r. Jest to efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin, a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin.
Autobus wodorowy zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Jego wartość to ponad 3,7 mln zł brutto, a zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Ciepłe Mieszkanie w Lublinie. Ratusz ogłasza nabór wniosków
Prawdą jest, że obecnie koszt eksploatacji autobusu z silnikiem wodorowym jest wyższy niż w przypadku autobusu spalinowego. Wysokie koszty wodoru, infrastruktury tankowania oraz samego pojazdu wpływają na ten fakt. Jednak należy pamiętać, że technologia wodorowa jest wciąż stosunkowo nowa, a rozwój infrastruktury i technologii powinien prowadzić do zmniejszenia kosztów w przyszłości. Podobnie jak działania podejmowane na poziomie europejskim i krajowym, mające na celu wspieranie rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Harmonogram testów autobusu NesoBus w Lublinie:
– wtorek, 27 czerwca – linia nr 1/VIII
– środa, 28 czerwca – linia nr 7/I
– czwartek, 29 czerwca – linia nr 4/I
– piątek, 30 czerwca – linia nr 7/I
– sobota, 1 lipca – linia nr 3/IV
– niedziela, 2 lipca – linia nr 44/I
– poniedziałek, 3 lipca – linia nr 4/I
NesoBus był już testowany w innych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.