„Dobry Klimat w Szkole”: Lubelska młodzież staje do walki ze zmianami klimatycznymi
Lublin zainaugurował właśnie innowacyjny projekt edukacyjny „Dobry Klimat w szkole – graMy w zielone!”. Sześć lubelskich szkół średnich włącza się w działania na rzecz adaptacji do zmian klimatycznych, łącząc edukację z praktycznym działaniem w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju.
W Lublinie ruszył projekt „Dobry Klimat w szkole – graMy w zielone!”. To inicjatywa, która ma wzmocnić świadomość ekologiczną wśród młodych mieszkańców miasta, będącego w tym roku Europejską Stolicą Młodzieży. Oficjalna inauguracja miała miejsce dzisiaj, 30 listopada, w Auli Caritas.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Młodzi uczą się zarządzać finansami w ramach Szkolnych Budżetów Obywatelskich
Sześć lubelskich szkół ponadpodstawowych: V LO, XXIII LO, XXX LO, Zespół Szkół nr 5 im. Jana Pawła II, Lubelskie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1, podejmie się zadań, które pozwolą uczniom nie tylko zdobyć wiedzę, ale i praktycznie zaangażować się w tworzenie zielonej przestrzeni wokół swoich szkół. Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta ds. Kultury, Sportu i Partycypacji, podkreśla, że „adaptacja do zmian klimatycznych to nasze wspólne wyzwanie za które wszyscy jesteśmy odpowiedzialni, a edukacja młodzieży w tym temacie jest bardzo ważna”.
Projekt oferuje serię warsztatów i spotkań edukacyjnych, w trakcie których uczniowie zanurzą się w tematyce błękitno-zielonej infrastruktury, gospodarki cyrkularnej oraz znaczenia zapylaczy w ekosystemie. Szczególny nacisk kładziony jest na praktyczne wdrożenie zdobytej wiedzy. Młodzież będzie miała okazję opracować koncepcje zagospodarowania terenów przy swoich szkołach, wykorzystując naukę o adaptacji do zmian klimatycznych.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Światowy Dzień AIDS. AHF Polska przypomina, że to nie koniec epidemii
Wyzwaniem dla uczniów będzie konkurs, w ramach którego opracują projekty techniczne. Dwie najlepsze koncepcje zostaną zrealizowane, przekształcając szkolne tereny w oazy zielonej infrastruktury. Prace oceni specjalna komisja, złożona z ekspertów z różnych dziedzin, a wyniki konkursu zostaną ogłoszone 18 grudnia.
Realizacja projektu, koordynowana przez Stowarzyszenie Anthill, stanowi krok w kierunku budowania świadomości ekologicznej wśród młodych ludzi. Dzięki takim inicjatywom, Lublin, jako Europejska Stolica Młodzieży, staje się przykładem, jak edukacja i partycypacja mogą iść w parze z działaniami na rzecz środowiska.
– – –
Tematy spotkań:
„Błękitno-zielona infrastruktura w miastach (BZI). Retencja wody” – spotkania na ten temat odbędą się w szkołach i terenach przyszkolnych. W ramach zajęć uczestnicy poznają pojęcia retencji wody, wpływu na środowisko, budowy ogrodów deszczowych oraz innych form zbierania i ponownego wykorzystania wody. Uczniowie przeprowadzą również wizję terenową oraz rozpoczną projekt konkursowy pod okiem eksperta od retencji wody i architektury.
„Dlaczego partycypacja jest warunkiem gospodarki cyrkularnej?” – zajęcia zostaną zorganizowane w „Miejscówce” i będą prezentacją oraz utrwaleniem wiedzy o podstawach partycypacji społecznej i gospodarki cyrkularnej oraz związków między tymi zjawiskami. Gospodarka cyrkularna, która zakłada zmniejszenie nadprodukcji towarów, które zanieczyszczają planetę jest możliwa, właśnie dzięki wdrożeniu wartości partycypacji społecznej.
„Pożytki i zapylacze w procesie adaptacji do zmian klimatu” – zajęcia odbędą się w Miejskiej Pasiece Centrum Spotkania Kultur. Na zajęciach warsztatowych uczniowie zapoznają się z rolą zapylaczy i pożytków w naszym otoczeniu oraz pod czujnym okiem ekspertów stworzą własne mieszanki roślin.
Pingback: Miasto stawia na recykling ...a za brak segregacji obejrzymy czerwoną kartkę
Pingback: Od teorii do praktyki. Licealiści eksperymentowali dzisiaj na Politechnice Lubelskiej (foto)
Pingback: Uczniowie odkrywali Lublin. Zakończyła się druga edycja miejskiego programu
Pingback: Lublin chroni dziką przyrodę. Ruszył nabór wniosków w ramach Zielonego Budżetu 2024