niedziela, 8 września, 2024
LublinWiadomości

Jak będzie wyglądało nowe oblicze komunikacji miejskiej po otwarciu Dworca Lublin?

Optymalizacja sieci komunikacji miejskiej w Lublinie, z nowoczesnym Dworcem Lublin jako centrum przesiadkowym, obiecuje znaczące usprawnienia w przemieszczaniu się pasażerów. Plan, uwzględniający liczne głosy mieszkańców, gwarantuje m.in. częstsze połączenia i nowe, bezpośrednie trasy.

Wyzwaniem nowoczesnych miast jest zapewnienie efektywnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie ZTM w Lublinie zaprezentowano szczegółowe plany rewolucji w lokalnym transporcie po otwarciu Dworca Lublin.

Inicjatywa, będąca odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, ma na celu usprawnienie codziennego przemieszczania się i ułatwienie dostępu do ważnych punktów miasta.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Przebudowa wokół Dworca Lublin zakończona. Od poniedziałku zmiany w organizacji ruchu

– Z początkiem przyszłego roku, nowoczesny Dworzec stanie się centralnym węzłem przesiadkowym, integrującym w jednym miejscu różne środki transportu zbiorowego. Dlatego dobrze zaprojektowana, dostosowana do potrzeb przyszłych użytkowników sieć połączeń komunikacji miejskiej ma kluczowe znaczenie – powiedział Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Rozwoju. Dodał także, że: – Zaproponowany projekt zmian dotyczy nie tylko obsługi rejonu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (czyt. Dworca Lublin), ale także obejmuje kompleksowe zmiany w układzie transportu zbiorowego w mieście.

Zmiany zapowiadane przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Lublinie to przede wszystkim częstsze kursy autobusów i trolejbusów. W szczycie dnia powszedniego liczba linii kursujących co kwadrans wzrośnie z 5 do 21, a tych kursujących co pół godziny – z 15 do 35. Zaplanowano także więcej odjazdów w niedziele – pojawią się tutaj 4 linie kursujące co pół godziny.

– Wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązania. Z jednej strony udało się uwzględnić w koncepcji kluczowe postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, a z drugiej zachowano nadrzędne cele nowej siatki połączeń – podkreślił Grzegorz Malec, Dyrektor ZTM.

W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono ponad 2,7 tys. uwag, z czego najwięcej dotyczyło zwiększenia częstotliwości kursowania oraz propozycji nowych połączeń bezpośrednich i tras a także wydłużenia niektórych linii. Oczekiwania te znalazły odzwierciedlenie w finalnym projekcie, uwzględniającym także postulaty dotyczące konkretnych linii, jak nr 3 czy nr 21 – co ciekawe najwięcej, bo aż 300 postulatów dotyczyło właśnie tej ostatniej.

Ważnym aspektem nowej strategii jest także zwiększenie liczby połączeń do szybko rozwijających się osiedli mieszkaniowych, co umożliwi mieszkańcom łatwiejszy dostęp do pracy, szkół oraz centrów usługowych. W tym celu uruchomione mają zostać m.in. „szybkie” linie 301,302 i 303, którymi będzie można sprawnie dojechać z i do śródmieścia.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Lublin zdecydował: Oto zwycięskie projekty 10. Budżetu Obywatelskiego!

Powstaną również nowe połączenia bezpośrednie np. z ul. Granata do Śródmieścia, czy z ul. Koncertowej na pl. Litewski.

Przewiduje się także wzmocnienie obsługi wokół Dworca Lublin. Już w pierwszym etapie funkcjonowania dworca, pasażerowie będą mogli dojechać do niego aż 12 liniami, co jest znacznym ułatwieniem, szczególnie dla osób często podróżujących. A dzięki skomunikowaniu ul. Wolskiej z ul. Kunickiego w okolice dworca dojadą łącznie 23 linie, w tym jedna nocna: 1, 3, 5, 6, 11, 13, 17, 20, 22, 24, 25, 29, 30, 34, 45, 52, 74, 151, 154, 155, 160, 161, N3.

Realizacja projektu, zaplanowana na kilka etapów, rozpocznie się już wkrótce, stopniowo wprowadzając mieszkańców w nową rzeczywistość komunikacyjną Lublina. Inwestycja ta ma być ważnym krokiem w kierunku tworzenia zrównoważonego i przyjaznego mieszkańcom systemu transportu miejskiego.

Poniżej przedstawiamy szczegółowy zakres zmian wprowadzonych do projektu w odpowiedzi na wnioski mieszkańców pojawiające się w czasie konsultacji:

– nie zmienią się trasy linii kursujących do os. Szerokie – linia 3 wciąż będzie kursować przez rondo Honorowych Krwiodawców, a linia 54 od ul. Morwowej prosto przez ul. Zana

– linia 7 kursować będzie według obecnej trasy przejazdu przez ul. Chemiczną i Rataja, bez zmian pozostaną także trasy linii 50 i 70 (linia 70 zostanie jedynie wydłużona z Felina do nowej pętli Felin Kalinówka)

– linia 8 od ul. Lipowej kursować będzie do ul. Poligonowej trasą linii 4

– w odpowiedzi na postulaty mieszkańców Czubów Południowych dotyczące szybkiego skomunikowania z Dworcem Lublin założono, że z os. Poręba do Dworca Głównego PKP bez zmian funkcjonować będzie linia 13

– uwzględniono postulat bezpośredniego połączenia Marysina i Snopkowa ze Śródmieściem Lublina, wydłużając część kursów linii 18 ze Sławinkowskiej do Snopkowa

– założono utrzymanie funkcjonowanie linii 21 łączącej Felin i Wrotków, której trasa nie zmieni się

– przewidziano zwiększenie liczby kursów linii 22 w dni powszednie szkolne do ulicy Pliszczyńskiej

– rozszerzono liczbę linii umożliwiających dojazd z Wrotkowa do Tatar po wycofaniu linii 1, kierując linię 25 od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do Pancerniaków Felicity śladem trasy linii 1 przez Bramę Krakowską i Kalinowszczynę, a linię 34 wydłużając z Dworca Lublin do Żeglarskiej przez Krochmalną i Romera

– założono większą liczbę kursów z zachodniej części ul. Jana Pawła II do os. Świt w ramach linii 45 oraz linii 26 skierowanej do pętli Węglin Wróbla, do której dojeżdżać będzie także linia 31 wydłużona od os. Poręba

– dla zapewnienia połączenia nowych osiedli na Wrotkowie oraz ul. Diamentowej ze Śródmieściem, nowa linia 27 z ul. Poligonowej nie będzie kończyła trasy na Dworcu Lublin, tylko podążać będzie dalej do pętli ul. Żeglarskiej przez Krochmalną, Diamentową i Zemborzycką

– przewidziano bezpośrednie połączenie os. Moniuszki ze szpitalami w rejonie ul. Chodźki poprzez zmianę trasy linii 29, która będzie kursowała przez ul. Jaczewskiego, Chodźki, Lubartowską, Ruską (z powrotem przez Al. Tysiąclecia, Lubartowską, Chodźki, Jaczewskiego)

– linia 30 kursować będzie na nowej trasie Zbożowa – Dworzec Lublin przez al. Warszawską, al. Kraśnicką, Zana, Filaretów i Głęboką

– skomunikowanie Kalinowszczyzny z ul. Zana zapewniać będzie zmieniona linia 32 kursująca z Daszyńskiego do Lipniaka przez Lwowską, Pl. Litewski, Lipową, Nadbystrzycką i Zana

– dla pasażerów z os. Górki i Hajdowa-Zadębia zmodyfikowano trasę linii 39, która kursować będzie z Mełgiewskiej do os. Widok przez al. Andersa, Bramę Krakowską, Pl. Wolności, Nadbystrzycką i Jana Pawła II

– uwzględniono skomunikowanie ul. Nadbystrzyckiej przy os. Skarpa z ul. Zana i Szpitalem Wojewódzkim w ramach linii 161, która funkcjonować będzie na trasie z Węglina do Felina (dla zachowania połączenia ul. Filaretów z Politechniką założono skierowanie linii 44 z os. Widok przez ul. Filaretów i Zana do Nadbystrzyckiej)

– linia 45 będzie wciąż obsługiwana przez autobusy na trasie Węglin Wróbla – Mełgiewska z przejazdem przez os. Świt i Nadbystrzycką przy Politechnice

– założono utrzymanie często kursującej linii 150 na niezmienionej trasie do os. Poręba przez ul. Jana Pawła II

– linia 153 będzie przejeżdżać ul. Muzyczną i przez Dworzec Lublin, lepiej komunikując nowy węzeł komunikacyjny z Felinem oraz Rurami

– dla zachowania bezpośredniego połączenia Szpitala Wojewódzkiego przy al. Kraśnickiej z ul. Filaretów oraz dojazdu z ul. Armii Krajowej do szpitali w pobliżu ul. Chodźki trolejbus 154 będzie kursował na trasie Węglin – Szpital Wojewódzki – Armii Krajowej – Filaretów – Głęboka – Dworzec Lublin – Al. Unii Lubelskiej – Chodźki – Choiny

– założono szybkie połączenie os. Poręba z Dzielnicą Dziesiąta w ramach nowej trasy linii 162 w relacji os. Poręba – Jana Pawła II – Diamentowa – Mickiewicza

– dla skomunikowania Czubów z celami podróży w pobliżu ul. Diamentowej, Herberta i Wyścigowej uruchomiona zostanie nowa szczytowa linia lokalna 71 na trasie os. Widok – Zana – Nadbystrzycka – Diamentowa – Zemborzycka – Herberta – Wyścigowa – Inżynierska – Diamentowa – Nadbystrzycka – Zana – os. Widok

5 komentarzy do “Jak będzie wyglądało nowe oblicze komunikacji miejskiej po otwarciu Dworca Lublin?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *