Lubelski Dworzec Metropolitalny gotowy. Kiedy odjadą pierwsze autobusy?
Nowoczesny i ekologiczny Dworzec Metropolitalny, będący owocem strategicznej inwestycji ostatnich lat, współfinansowanej z funduszy europejskich, jest już prawie gotowy do przyjęcia pierwszych pasażerów.
Z końcem listopada Dworzec Metropolitalny otrzymał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, co pozwoliło na przekazanie obiektu nowemu zarządcy – Zarządowi Transportu Miejskiego, który rozpoczął już prace adaptacyjne wnętrza.
Prezydent Miasta Lublin, Krzysztof Żuk, wraz z Marszałkiem Województwa Lubelskiego, Jarosławem Stawiarskim, odwiedzili wczoraj Dworzec. Wizyta ta była okazją do podziwiania finalnych etapów prac nad obiektem, który już niedługo stanie się sercem komunikacyjnym miasta i regionu.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Jak będzie wyglądało nowe oblicze komunikacji miejskiej po otwarciu Dworca Lublin?
– To będzie ważny moment dla naszego miasta i całego regionu, na który wszyscy czekamy od dawna – powiedział Krzysztof Żuk. I dodał: – Jestem dumny, że po latach starań Lublin ma nową i wyjątkową przestrzeń komunikacyjną.
– Dworzec Metropolitalny to kluczowa inwestycja i zarazem jedna z największych, która zepnie w jedną całość wszystkie dotychczas realizowane przez Gminę Lublin zadania transportowe i drogowe. Dworzec będzie wizytówką naszego regionu oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych – podkreślił z kolei Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.
Dworzec Lublin, który w jednym miejscu integruje komunikację miejską, autobusową, busową i transport kolejowy, został zaprojektowany, jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce.
W celu zmniejszeniu zużycia energii wykorzystano pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Betonowa ściana z mapą Lublina ma z kolei za zadanie kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać.
Ponadto, energia potrzebna do obsługi dworca zostanie wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne zainstalowane na zadaszeniu wiat przystankowych. Z kolei ogrzewanie i chłodzenie hali Dworca będzie zasilane kaskadą pomp ciepła, a do celów sanitarnych oraz utrzymania zieleni wykorzystana zostanie deszczówka.
Dworzec Metropolitalny to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu „Park&Ride”, który pomieści 174 samochody. Zejście do garażu możliwe jest zarówno z poziomu budynku oraz od zewnątrz, bezpośrednio z placu. Natomiast główna poczekalnia dworca, gdzie pasażerowie będą mogli skorzystać m.in. z usługi Hotspot, znajduje się na poziomie +1.
Niedaleko Dworca Lublin zlokalizowano parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd. Ponadto na obszarze objętym inwestycją powstało 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej i 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej oraz 4 stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz alejkami spacerowymi. Z myślą o najmłodszych na dachu powstał też plac zabaw.
Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin. Drzewa nasadzono też w donicach na dachu. Są to głównie gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza.
Całość infrastruktury dopełnia system monitoringu i oświetlenia.
Charakterystyczne ażurowe filary, będące elementem stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, odgrywają także funkcję dekoracyjną. Pierwsze szkice rzutu słupa inspirowane były lubelskimi wycinankami, ale ich linearne formy przypominają również pnącza winorośli – jeden z symboli Lublina.
Warto zauważyć, że projekt lubelskiego Dworca, którego autorem jest pracownia Tremend z Warszawy otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie Polish Green Building Council (PLGBC) Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”. Ponadto, w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii „Infrastruktura” przyznawanej w ramach World Architecture Festival, a w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zmiany w sygnalizacji świetlnej na Dziesiątej i Kośminku. Pod lupą także okolice Dworca Lublin
Budowa Dworca wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie, to najważniejszy komponent projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków europejskich.
Pierwsze autobusy odjadą z Dworca z początkiem przyszłego roku, a w połowie stycznia zaplanowano Dni Otwarte dla mieszkańców.
Pingback: Anna Kusiak została nową prezes Lubelskich Dworców
Pingback: Lublin wyróżniony w konkursie Samorządowy Lider Zarządzania 2023
Pingback: ZTM przeniesie punkt sprzedaży biletów
Pingback: Miasto z wielką pompą otworzy nowy Dworzec. Na Dni Otwarte dojedziemy darmowymi autobusami