środa, 11 września, 2024
Na sygnaleWiadomości

Oszuści nie śpią. Uważajmy na fałszywe ogłoszenia o noclegach

Wakacje dla uczniów szkół dobiegły końca, ale nie dla studentów, czy osób chcących odpocząć w miejscach wolnych od natłoku turystów. Przed rezerwacją noclegu warto sprawdzić czy ogłoszenie jest wiarygodne, czy miejsce i adres faktycznie istnieją i jakie baza noclegowa ma opinie. Nie zaszkodzi również zweryfikować numer telefonu do właściciela kwatery na stronie internetowej obiektu i potwierdzić planowany przyjazd jeszcze przed wpłatą zaliczki.

W ostatnim czasie na Policję zgłosiła się mieszkanka powiatu świdnickiego informując, że została oszukana. Na portalu ogłoszeniowym kobieta znalazła ofertę noclegu w Ustce. Zadzwoniła pod podany numer telefonu i umówiła się na termin przyjazdu, kwotę za nocleg i przelała zaliczkę w kwocie 450 złotych. Po przyjechaniu na miejsce okazało się, że pod wskazanym adresem nie funkcjonują żadne lokale oferujące noclegi…

Co zrobić aby nie dać się oszukać:

– zarezerwujmy wakacje czy pobyt u renomowanego agenta lub w sprawdzonym biurze podróży,

– starajmy się korzystać z oficjalnych stron hoteli, pensjonatów itp. lub portali skupiających zweryfikowanych ogłoszeniodawców,

– porównajmy cenę wynajmu z tymi w podobnym standardzie i lokalizacji – tzw. „super okazje” powinny wzbudzić podejrzenia,

– decydując się na konkretną lokalizację, sprawdźmy, czy dom wakacyjny, apartament lub pensjonat faktycznie istnieje,

– sprawdźmy, czy istnieje podany w ofercie adres, ponieważ zdarza się, że ogłoszenie dotyczy ulicy, bądź adresu, którego nie ma,

– postarajmy się zebrać na temat tego obiektu jak najwięcej informacji, pomocne mogą się okazać narzędzia internetowe umożliwiające lokalizację adresu,

– nie sugerujmy się wyłącznie opiniami zadowolonych klientów dostępnymi na stronie internetowej obiektu – w przypadku oszustwa są one spreparowane,

– sprawdźmy, czy strona internetowa zawiera pełne dane kontaktowe, numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby nam kontakt, gdyby coś poszło nie tak,

– jeżeli w ogłoszeniu podano bardzo mało informacji np. tylko numer telefonu komórkowego, to już powinno wzbudzić naszą czujność, pamiętajmy, im ogłoszenie bardziej „anonimowe”, tym bardziej podejrzane,

– poprośmy o dodatkowe zdjęcia i zadajmy dodatkowe pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, lokalizacji i przyległego obszaru,

– sprawdźmy, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności,

– zachowajmy szczególną ostrożność, jeśli zostaniemy poproszeni o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płaćmy kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystajmy z bezpiecznej strony płatniczej,

– nie odpowiadajmy na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi, ponieważ linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy infekujące urządzenie,

– zwróćmy szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny, nawet niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną firmę mogą skierować Cię do zupełnie innej,

– przejrzyjmy swoje dane osobowe, daty oraz dane zakupionego noclegu, upewnijmy się, że otrzymaliśmy niezbędne dokumenty dokonanej rezerwacji,

– nie działajmy pod presją czasu – pośpiech nie sprzyja zachowaniu ostrożności,

– zachowujmy całą dokumentację związaną z transakcją, przelewy, e-maile, zarówno te, które wysyłaliśmy, jak i te, które otrzymaliśmy.

Jeśli zostaliśmy oszukani lub zauważyliśmy próbę oszustwa? Zgłośmy sprawę jak najszybciej na policję.

Serwisy Informacyjne Turystyki, prowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, dostępne są pod adresem: www.turystyka.gov.pl.

Krajowe oferty i ich wystawców łatwo zweryfikujemy w Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich (Rejestr CWOH), Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (CEOTiPUNPUT).

Kolejnymi źródłami informacji o polskich przedsiębiorcach są: Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W przypadku pojawienia się problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w Urzędzie Ochrony Konsumenckiej i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim m.in. w zakładce Turystyka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *