Pierwsze autobusy elektryczne ruszają na ulice Zamościa
Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu oficjalnie przyjął do użytku 14 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E. Pierwsze elektryki wyjada na ulicę jeszcze w tym tygodniu.
Zamość uczynił ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, odbierając 14 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E od MAN Truck & Bus Polska. To inicjatywa, która zmienia oblicze komunikacji miejskiej, wprowadzając elementy nowoczesności i ekologii.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Pierwszy zakupiony przez Miasto autobus na wodór wyjechał na ulice Lublina
Autobusy zostały oficjalnie przekazane podczas uroczystości, która odbyła się 5 grudnia, na płycie Rynku Wielkiego w Zamościu. W wydarzeniu udział wziął Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość, Krzysztof Szmit, Prezes MZK Zamość, oraz Claus Wallenstein, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Dodatkowo, na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji, zostało zainstalowanych siedem dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów, o mocy 120 kW każda, dostarczonych przez polską firmę Medcom. Modernizacja obejmowała również stację transformatorową oraz budowę nowej linii zasilającej, którą popłynie prąd do ładowarek.
W swoim wystąpieniu, Prezydent Andrzej Wnuk podkreślił, że wymiana taboru MZK ma przynieść wymierne korzyści nie tylko społeczne i ekonomiczne, ale przede wszystkim ekologiczne, co jest kluczowe dla miasta z zabytkową starówką wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
W ogłoszonym przez Miasto przetargu, MAN Truck & Bus Polska złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 autobusów elektrycznych, w tym 10 modeli Lion’s City 12 E o długości 12 metrów i 4 przegubowe autobusy Lion’s City 18 E, o długości 18 metrów.
Jak zaznaczył Claus Wallenstein z MAN Truck & Bus Polska, wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce.
– Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się 3 lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach. Niedawno świętowaliśmy produkcję tysięcznego elektrobusu – podkreślił Wallenstein.
„Miejskie lwy” wyróżniają się nie tylko napędem elektrycznym, ale również nowoczesną stylistyką i wyposażeniem, w tym systemem elektronicznych tablic kierunkowych, monitoringiem i ładowarkami USB. Ponadto, przystosowane są do przewozu osób z ograniczoną mobilnością.
Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędzane są silnikiem elektrycznym umieszczonym wzdłużnie za osią napędową, o mocy znamionowej 160 kW. Ich duże baterie o pojemności 400 kWh umożliwią przejechanie nawet 230 km na jednym ładowaniu, spełniając codzienne potrzeby komunikacyjne miasta.
Z kolei każdy z osiemnastometrowych „przegubowców” Lion’s City 18 E, wyposażony jest w dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, zapewniające lepsze właściwości jezdne. Te większe pojazdy wykorzystują akumulatory o pojemności 480 kWh, umieszczone na dachu, co stanowi innowacyjne rozwiązanie w zakresie zasilania pojazdów elektrycznych.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zamość czeka na „miejskie lwy”. Wkrótce 14 autobusów elektrycznych trafi na ulice (zdjęcia)
Jak zaznaczył Krzysztof Szmit, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu, inwestycja to efekt uzyskania przez MZK dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Całkowity koszt projektu wyniósł blisko 49 milionów złotych, z czego pond 29 milionów stanowi dotacja z Funduszu.
Uzupełnieniem przedsięwzięcia ma być budowa instalacji fotowoltaicznej, która dostarczy autobusom, czystą energię ze słońca.
Pingback: Modułowy posterunek Policji w Piszczacu już otwarty
Pingback: Niskie temperatury powodują częste awarie akumulatorów. Ten problem to zmora także dla kierowców elektryków
Pingback: Przy zajezdni na ul. Grygowej powstaje stacja tankowania wodorem