BiznesEkoLublinWiadomości

Pierwszy zakupiony przez Miasto autobus na wodór wyjechał na ulice Lublina

Ma 12 metrów długości, a na jednym tankowaniu może przejechać nawet 300 km. Pierwszy zakupiony przez miasto autobus na wodór wyruszył właśnie w trasę. Wodorowiec marki Solaris obsłuży pasażerów linii nr 3, 47 i 50. Wcześniej na lubelskich ulicach testowany był inny autobus wodorowy – NesoBus, wyprodukowany przez polską spółkę PAK-PCE, który od 3 lipca woził pasażerów na kilku liniach.

Od dziś mieszkańcy Lublina mogą korzystać z nowej generacji komunikacji miejskiej. Wyjątkowy autobus marki Solaris Urbino 12 Hydrogen zadebiutował na lubelskich ulicach i trafił na trzy wybrane linie: 3, 50 i 47.

Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, podkreślił znaczenie tego kroku. – Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską będąc liderem elektromobilności. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem – mówi Prezydent Lublina. I dodaje: – Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany wodorem jest kierowany do regularnej obsługi liniowej.

Autobus został wyposażony w całą gamę udogodnień. Jest klimatyzowany, niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na pokładzie znajduje się 85 miejsc, w tym 29 siedzących, co gwarantuje komfort podróży. Co więcej, pojazd ma zasięg około 300 km na pełnym tankowaniu i wyposażony jest w mobilną ładowarkę o mocy 20 kW. Całość kosztowała ponad 3,7 mln zł.

Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, wskazał na zalety pojazdu: – Krótki czas tankowania, duży zasięg, zero emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy. Autobus wodorowy będzie kursował na różnych liniach i trasach, by móc sprawdzać go w zmiennych warunkach drogowych – dodaje dyrektor lubelskiego ZTM-u.

Wodorowiec jest w rzeczywistości autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię” – wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania, a autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.

Planowana jest również budowa stacji tankowania wodorem, która będzie zlokalizowana obok zajezdni na ul. Grygowej i powstanie w połowie 2024 roku. Jest to wynik współpracy z firmą PAK-PCE Stacje H2, której celem jest zapewnienie ciągłości dostaw wodoru.

To jednak nie koniec ambitnych planów Lublina. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu 20 dodatkowych autobusów wodorowych. Wsparcie ma w pełni pokryć zakup nowych pojazdów na wodór. Wartość tego przedsięwzięcia sięga 80 mln zł. Miasto planuje ponadto rozbudowę floty o około 100 zeroemisyjnych pojazdów.

Warto dodać, że od września energia elektryczna zasilająca lubelskie trolejbusy i autobusy będzie pochodziła w 100% z odnawialnych źródeł. Jest to kolejny krok w realizacji ekologicznej wizji miasta.

Lublin, już w tym momencie osiągnął wymogi stawiane na 2028 rok, które mówią o 30% udziale pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie.

– Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej takie pojazdy stanowią ponad 34%. Zasilanie pojazdów zieloną energią to kolejny element funkcjonowania tych ekologicznych środków transportu – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Lubelskie zyskuje na zielonej rewolucji. Ponad 548 mln zł z Funduszy Europejskich na energooszczędność

W tej chwili, w Lublinie jeździ już 40 autobusów elektrycznych i 100 trolejbusów. Od dzisiaj autobus wodorowy dołącza do tej zielonej floty, stanowiąc kolejny element w strategii ekologicznego transportu.

Zielona fala zatacza coraz szersze kręgi, a Lublin staje się wzorem do naśladowania w dziedzinie ekologicznej komunikacji miejskiej.

pierwszy autobus na wodór zakupiony przez miasto wyjeżdża na trasę
fot. Miasto Lublin
pierwszy autobus na wodór zakupiony przez miasto wyjeżdża na trasę
fot. Miasto Lublin
pierwszy autobus na wodór zakupiony przez miasto wyjeżdża na trasę
fot. Miasto Lublin | Autobus na wodór