piątek, 22 listopada, 2024
BiznesEkoLublinWiadomości

Autobus wodorowy będzie jeździł po ulicach Lublina. Miasto rozpoczyna testy

To kolejny autobus wodorowy, który wyjedzie na lubelskie ulice. Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez polską spółkę PAK-PCE. Co więcej inny krajowy producent, konsorcjum ZE PAK i Grupy Polsat Plus, buduje w Świdniku fabrykę, w której produkowane będą właśnie takie wodorowce. Już od 3 lipca testowany autobus obsłuży linie nr 1, 3, 4, 7 i 44.

NesoBus ma 12 metrów długości i może pomieścić 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i przy okazji oczyszcza powietrze. Bez tankowania może być użytkowany przez 2 dni i przejechać w tym czasie nawet 450 kilometrów. Samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Jest to o wiele wygodniejsze niż w przypadku autobusu elektrycznego, który do pełnego naładowania potrzebuje kilku godzin, a jego zasięg to niewiele ponad 100 km.

„– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.” – mówi Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.

NesoBus to kolejny wodorowiec, który zostanie sprawdzony na lubelskich ulicach. W listopadzie 2022 r. miały miejsce testy autobusu wodorowego wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.

W sierpniu tego roku do lubelskiej floty dołączy z kolei pierwszy, zakupiony już przez miasto 12-metrowy autobus zasilany wodorem marki Solaris. To pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd będzie mógł zabrać na pokład 85 podróżnych.

Warto zauważyć, że Lublin, już w tym momencie osiągnął wymogi stawiane na 2028 rok, które mówią o 30% udziale pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. „- Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34% – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych.” – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Jednak to nie koniec.

Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych. Wartość przedsięwzięcia to 80 mln zł, a wnioskowana kwota dotacji wynosi 100%.

„– Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie Unii Europejskiej – została zobligowana do tego, by w szybkim tempie odchodzić od spalania węgla i gazu. Jednym z kluczowych i istotnych kierunków, wydaje się być zastosowanie technologii opartych właśnie na wodorze” – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.

Aby zapewnić tankowanie pojazdom napędzanym wodorem, spółka PAK-PCE Stacje H2 zbuduje zewnętrzną stację tankowania tym paliwem, w okolicach zajezdni przy ul. Grygowej. Obiekt ma powstać do końca czerwca 2024 r. Jest to efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin, a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin.

Autobus wodorowy zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Jego wartość to ponad 3,7 mln zł brutto, a zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Ciepłe Mieszkanie w Lublinie. Ratusz ogłasza nabór wniosków

Prawdą jest, że obecnie koszt eksploatacji autobusu z silnikiem wodorowym jest wyższy niż w przypadku autobusu spalinowego. Wysokie koszty wodoru, infrastruktury tankowania oraz samego pojazdu wpływają na ten fakt. Jednak należy pamiętać, że technologia wodorowa jest wciąż stosunkowo nowa, a rozwój infrastruktury i technologii powinien prowadzić do zmniejszenia kosztów w przyszłości. Podobnie jak działania podejmowane na poziomie europejskim i krajowym, mające na celu wspieranie rozwoju zeroemisyjnego transportu.

Harmonogram testów autobusu NesoBus w Lublinie:

– wtorek, 27 czerwca – linia nr 1/VIII
– środa, 28 czerwca – linia nr 7/I
– czwartek, 29 czerwca – linia nr 4/I
– piątek, 30 czerwca – linia nr 7/I
– sobota, 1 lipca – linia nr 3/IV
– niedziela, 2 lipca – linia nr 44/I
– poniedziałek, 3 lipca – linia nr 4/I

NesoBus był już testowany w innych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.

Autobus wodorowy
fot. materiały prasowe

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *