Powstaje studium wykonalności dla linii kolejowej Lublin–Dorohusk. To część unijnej inicjatywy łączącej UE z Ukrainą
Szybsze pociągi, sprawniejszy ruch graniczny i lepsze połączenia z Ukrainą – to najważniejsze cele projektu, który właśnie nabiera tempa w woj. lubelskim.
Rozpoczynają się prace nad studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej Lublin–Dorohusk, prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą. Projekt jest częścią unijnej inicjatywy „Korytarze Solidarnościowe EU-UA”, a jego realizacja ma kluczowe znaczenie zarówno dla transportu, jak i współpracy gospodarczej między Unią Europejską a Ukrainą.
Zlecenie opracowania dokumentacji powierzono firmie IDOM. Wartość prac to ponad 10 mln zł netto, a środki pochodzą z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie studium planowane jest na 2026 rok.
Projekt zakłada gruntowną modernizację odcinka kolejowego od Lublina do Dorohuska. Celem jest nie tylko skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości torów, ale także lepsze zintegrowanie polskiej i ukraińskiej infrastruktury kolejowej oraz usprawnienie procedur na granicy – zarówno pasażerskich, jak i towarowych.
– Odbudowa Ukrainy i jej integracja z gospodarką europejską nie będzie możliwa bez nowoczesnej i wydolnej infrastruktury. Już teraz podejmujemy konkretne działania, by usprawnić wymianę transportową – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Założenia studium obejmują również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym Jagodzin–Dorohusk, w tym modernizację kontroli granicznych, celnych, sanitarnych czy technicznych. Oprócz analiz technicznych, przewidziano też badania rynku i wpływu inwestycji na otoczenie społeczno-ekonomiczne.
– To milowy krok dla lubelskiego odcinka sieci kolejowej. Modernizacja trasy do Dorohuska realnie wpłynie na szybkość i efektywność przewozów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich – zaznacza Piotr Wyborski, prezes Polskich Linii Kolejowych.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, współodpowiedzialne za realizację projektu, zwraca uwagę na jego znaczenie dla polskich firm. – Ułatwienie dostępu do ukraińskiego rynku to szansa na rozwój rodzimych przedsiębiorstw – mówi wiceminister Jan Szyszko.
Nowa koncepcja obejmuje też przygotowanie dokumentacji przetargowej dla kolejnych etapów inwestycji po stronie polskiej i ukraińskiej. To kolejny krok w stronę realnej integracji infrastruktury transportowej obu krajów.
fot. pixabay – zdjęcie ilustracyjne