Mieszkańcy Lubartowa mają nową kładkę. To część projektu modernizacji 26-kilometrowego odcinka linii kolejowej
Marszałek Województwa Lubelskiego, Jarosław Stawiarski, w towarzystwie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe SA, oficjalnie otworzył nową kładkę dla pieszych. Inwestycja, którą dofinansowano ze środków unijnych jest częścią szeroko zakrojonego projektu, mającego na celu poprawę infrastruktury kolejowej na liczącym 26 kilometrów odcinku Lubartów–Parczew.
W dniu dzisiejszym Marszałek Jarosław Stawiarski wraz z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA dokonali uroczystego otwarcia nowego przejścia dla pieszych. Budowa nowej kładki pochłonęła ponad 8 milionów złotych, z których znaczącą część, bo aż 5 milionów złotych, stanowiło dofinasowanie z funduszy unijnych. Inwestycja wpisuje się w ramy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020, Działanie 8.3, skoncentrowanego na rozwijaniu transportu kolejowego.
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 122 miliony złotych, a wsparcie unijne sięga blisko 81 milionów. Działanie obejmuje nie tylko modernizację istniejącej sieci kolejowej, ale także wprowadzenie nowoczesnych, niskoemisyjnych środków transportu.
Marszałek Województwa Lubelskiego, Jarosław Stawiarski, podkreślił znaczenie projektu dla społeczności lokalnej:
– W ramach projektu udało się zmodernizować 26-kilometrowy szlak kolejowy między Lubartowem a Parczewem. Przebudowana została linia, wymienione zostały tory na całym odcinku i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja będzie służyła mieszkańcom i wszystkim podróżującym koleją. A wybudowana kładka połączy i zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom dwóch rozdzielonych osiedli.
Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz wymiana przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej ma poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych oraz podczas podróży. Dzięki tej inwestycji pociągi pasażerskie pojadą maksymalnie 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.
W ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” wymieniona zostanie m.in. nawierzchnia torowa. Prace obejmują również gruntowną przebudowę peronów, z uwzględnieniem nowych dojść i pochylni. Ponadto wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w nowe oświetlenie zgodne z obowiązującymi standardami. Zamontowane zostaną także wiaty, elementy małej architektury, oraz nowe oznakowania dotykowe na peronach.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Coraz bliżej do budowy dwóch odcinków S17 pomiędzy Zamościem i granicą z Ukrainą
Nie zapomniano również o bezpieczeństwie infrastrukturalnym obejmującym zarówno remont mostów i przepustów, jak i zmodernizowanie urządzeń sterujących ruchem kolejowym. A z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością wprowadzono m.in. obniżone krawężniki, czy ścieżki dotykowe, co ułatwi poruszanie się po stacjach i przystankach.
Budowa kładki dla pieszych to reakcja na wnioski i apele mieszkańców Lubartowa – w 2022 roku zadanie to zostało dopisane przez Zarząd Województwa do realizowanego projektu.
Nowo wybudowane przejście ma długość ponad 50 metrów i łączy ulice Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie. W ramach inwestycji zostały również wybudowane ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m.
Zmodernizowana linia przyniesie wiele korzyści. Od poprawy spójności komunikacyjnej regionu, przez zwiększenie bezpieczeństwa na 13 przejazdach kolejowych, aż po poprawę dostępności do 10 przystanków kolejowych. Szacuje się, że dzięki inwestycji liczba przewozów pasażerskich na tej linii wzrośnie do 350 tys. rocznie.
Pingback: Piesi w Lublinie pod okiem policyjnego drona (wideo)