Prace przy budowie odcinka S19 Lubartów-Lublin idą pełną parą (FOTO)
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku między Lubartowem a Lublinem nabiera tempa. Obecnie wykonawca kontynuuje prace ziemne, przebudowuje podziemne sieci uzbrojenia terenu oraz realizuje obiekty inżynierskie. Zaawansowanie prac ogółem wynosi już ok. 20 proc.
Prace budowlane rozpoczęły się w grudniu 2024 roku, tuż po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W tej chwili prowadzone są prace związane z budową nasypów i wykopów, a także z wznoszeniem obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów oraz przepustów. Zaawansowanie tych prac wynosi już 9 proc.
Równocześnie trwają roboty związane z przebudową sieci gazowej, wodociągowej, elektroenergetycznej, kanalizacji deszczowej oraz sanitarnej. Na odcinku drogi krajowej między Ciecierzynem a Leonowem (w kierunku Lubartowa) rozebrano już starą nawierzchnię, a prace nad nową nitką drogi S19 są w pełnym toku. Obecnie trwają prace związane ze wzmacnianiem podłoża.
W związku z budową przejścia dla zwierząt, w okolicach wiaduktu kolejowego w Wandzinie, wprowadzony został objazd o długości ok. 100 metrów. W połowie roku wykonawca planuje również wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na obwodnicy Lubartowa.
Inwestycja obejmuje teren o wielkości 315 hektarów. Dla porównania, lubelskie osiedle Kalinowszczyzna ma powierzchnię 275 hektarów. Planowanych jest do wykonania w sumie ok. 2 mln m3 wykopów, co odpowiada 800 basenom olimpijskim. Do realizacji drogi wykorzystanych zostanie ok. 5 tys. ton stali (dla porównania wieża Eiffla waży ok. 10 tys. ton).
Co powstanie
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, o łącznej długości blisko 23 kilometrów, od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa.
Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
S19 od zachodniej strony ominie Lubartów, a następnie od wschodu miejscowość Niemce.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową 1545L prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową 1564L prowadzącą do Leonowa (w sąsiedztwie obecnej DK-19) – węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Ponadto, w pobliżu miejscowości Annobór – po obu stronach S19, pojawią się Miejsca Obsługi Podróżnych.
Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy opiewa na 835,7 mln zł. Nową drogą pojedziemy prawdopodobnie w 2027 roku.
S19 w woj. lubelskim
Droga ekspresowa S19 w woj. lubelskim, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, po zakończeniu budowy osiągnie długość około 190 km. Obecnie kierowcy mogą korzystać z siedmiu odcinków tej trasy, które obejmują fragmenty drogi w kierunku Rzeszowa – od węzła Lublin Sławinek do granicy województwa podkarpackiego, a także północnej części obwodnicy Lublina.
Aktualnie w realizacji znajduje się sześć kolejnych odcinków S19, które łączą granicę województw lubelskiego i mazowieckiego z węzłem Lublin Rudnik, a ich łączna długość to około 100 km.
Prace na poszczególnych odcinkach znajdują się na różnych etapach: od granicy województw lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego budowa już trwa, natomiast na odcinku Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski oczekuje się na decyzję ZRID. Kolejny odcinek, Radzyń Podlaski – Kock, również czeka na decyzję ZRID, a na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej trwa dobudowa drugiej jezdni. Odcinek Kock – Lubartów również oczekuje na decyzję ZRID, natomiast na odcinku Lubartów – Lublin prace są w toku.
Fot. GDDKiA