Umawiają się na wizytę i nie przychodzą. Lubelski NFZ: Skala problemu jest znacząca
Od stycznia do sierpnia 2024 r. ponad 55 tys. osób nie przyszło na umówione wizyty lub badania do placówek medycznych w województwie lubelskim – alarmuje lubelski Oddział NFZ. Nieodwołana wizyta to stracona szansa na zdrowie dla innego pacjenta – uczulają przedstawiciele Funduszu.
Lubelski Oddział NFZ monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w odniesieniu do 40 świadczeń. Jak alarmują przedstawiciele Funduszu, skala nieodwołanych wizyt jest znacząca.
>>> CZYTAJ TAKŻE: 106 mln zł na wsparcie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w regionie (foto)
Najnowsze dane wskazują, że od stycznia do sierpnia 2024 roku 55 105 osób nie przyszło na umówione wizyty lub badania do lubelskich placówek medycznych. Natomiast w całym 2023 r. pacjenci nie odwołali prawie 73 tys. wizyt i badań (72 772).
– Najwięcej, bo ponad 14 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 13 tys. z kardiologii, ponad 8 tys. z endokrynologii, a z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 7,7 tys. W przypadku poradni onkologicznej – 3,5 tys. wizyt, a ponad 2 tys. nieodwołanych badań wystąpiło w przypadku badań rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej – podkreśla Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego OW NFZ.
Nieodwołana wizyta to stracona szansa na zdrowie dla innego pacjenta, a dostać się w Polsce do lekarza specjalisty nie jest łatwo. Średni czas oczekiwania wynosi ponad cztery miesiące, a w niektórych przypadkach grubo ponad rok.
– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówioną wizytę, odwołajmy ją. Dzięki temu, z tego terminu skorzysta inny pacjent – uczula Małgorzata Bartoszek.
„Odwołuję. Nie blokuję”
W reakcji na ten problem Narodowy Fundusz Zdrowia dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Dodatkowo NFZ wysyła do pacjentów wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty, czy badania.
Z danych udostępnionych przez Fundusz wynika, że w 2024 od stycznia do końca września wysłano już ponad 10,5 mln SMS-ów. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt.
– Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego – tłumaczy rzecznik prasowy Lubelskiego OW NFZ.
Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem. W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Startuje akcja Movember. Lubelski NFZ zaprasza na bezpłatne konsultacje z urologiem
– Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego. Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta – mówi rzeczniczka lubelskiego Oddziału NFZ.
fot. freepik.com – zdjęcie ilustracyjne