LublinWiadomości

Dworzec Metropolitalny w Lublinie będzie gotowy jesienią (zdjęcia)

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Artura Szymczyka, Zastępcę Prezydenta Miasta, prace przy budowie nowego Dworca Lublin są już na etapie końcowym. Dworzec Metropolitalny jest obecnie ukończony w 90%, a jego wykonawca, firma Budimex, ma czas na sfinalizowanie prac do 20 października. Wartość inwestycji przekroczyła już 199,7 mln złotych.

Nowy dworzec ma skupić w jednym miejscu transport miejski, pozamiejski autobusowy i zintegrować go z komunikacją kolejową. Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest za trzy miesiące. Następnie rozpoczną się odbiory i procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

Trzykondygnacyjny Dworzec Lublin będzie wyposażony w użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami wypoczynkowymi i rekreacyjnymi. Na liczącym blisko 6,7 tys. mkw zadaszeniu znajdą się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi.

Budynek dworca wsparty jest na charakterystycznych filarach w formie wysokich ażurowych kielichów pełniących funkcję architektoniczną i użytkową.

– Te przestrzenne konstrukcje z rur stalowych z jednej strony stanowią architektoniczny wyróżnik i ozdobę budynku, nawiązując swoim stylem do formy ludowych wycinanek, a z drugiej spełniają funkcję użytkową, skrywając piony kanalizacji deszczowej – mówi Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza.

Dostęp do dachu zapewnią dwie klatki schodowe oraz windy. Na zadaszeniu dworca znajdą się m.in. plac zabaw z parkiem linowym oraz strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi.

– Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w 13 stolików z 4 krzesłami każdy oraz 8 hamaków zapewniających możliwość wypoczynku – dodaje rzecznik lubelskiego Ratusza.

Dworzec Lublin dach
fot. Miasto Lublin

Obecne prace skupiają się na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych w budynku polegających m.in. na układaniu płytek, żywicy w garażach i robotach malarskich. Prowadzone są także dodatkowe uzgodnienia w zakresie instalacji elektrycznych oraz branży zieleniarskiej.

Dworzec Lublin i nowy układ drogowy

W ramach inwestycji przeprowadzono także gruntowną modernizację układu drogowego wokół dworca.

Gruntownej modernizacji, która obejmowała wymianę konstrukcji jezdni i chodników, podano ul. Pocztową. Wlot tej ulicy do ul. Kunickiego jest teraz dostępny dla autobusów miejskich.

Metamorfozę przeszła również ulica Młyńska, na odcinku od ronda Sportowców do skrzyżowania z ulicą Dworcową. Na ulicy Młyńskiej zbudowano ścieżkę rowerową, która biegnie wzdłuż chodnika od strony dworca oraz dodatkowy pas do skrętu w prawo przy rondzie. Przebudowano również Plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem.

By uzyskać więcej miejsca dla peronów nowego dworca autobusowego, przesunięto pas ulicy Gazowej w stronę torów. Rondo Sportowców zyskało dodatkowy pas ruchu, a dla optymalizacji przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej, rondo będzie turbinowe.

Natomiast nowy odcinek drogi, łączący ulicę Gazową z Młyńską, posiada jednostronny chodnik i zatokę postojową dla autobusów.

Przy dworcu PKP utworzono zatoki postojowe typu Kiss&Ride, co ułatwi przesiadkę pasażerów na autobus lub pociąg. Przewidziano tam również postój TAXI. Ulica 1 Maja, będąca architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego, została wzbogacona o nowe nasadzenia drzew i krzewów, 58 miejsc parkingowych oraz stojaki rowerowe.

Dworzec Lublin Kiss&Ride
fot. Miasto Lublin

Obecnie trwają prace nad nasadzeniami zieleni w pasie drogowym łącznika między ul. Gazową a ul. Młyńską. Wykonawca również planuje zainstalować trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeżeli prace w tym zakresie zakończą się sukcesem, wówczas odbiory zmodernizowanych ulic, powinny rozpocząć się pod koniec wakacji.

Dworzec Metropolitalny Lublin to również parking podziemny dla 174 samochodów, 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej oraz 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej. Przewidziano tu także 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride, 67 stanowisk Bike&Ride i 11 stanowisk typu Kiss&Ride.

Budowa Dworca Metropolitalnego jest częścią projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Całkowita wartość projektu wynosi prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Chodniki i ulice w Lublinie przechodzą wakacyjny „lifting”

Projekt unijny obejmował także budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi.

– Otwarcie Dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin
Dworzec Metropolitalny Lublin
fot. Miasto Lublin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *