Rewolucja technologiczna na lubelskim lotnisku. Z bagażu nie musimy już wyjmować elektroniki oraz płynów (foto)
Port Lotniczy Lublin jako pierwsze lotnisko w Polsce uruchomił skanery prześwietlające w 3D bagaż podręczny pasażerów podczas kontroli bezpieczeństwa przed odlotem. Dzięki temu urządzeniu kontrola trwa znacznie krócej. Nie trzeba już wyjmować z bagażu urządzeń elektronicznych ani płynów o poj. do 100 ml.
Nowoczesne urządzenia zainstalowane na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Takie skanery, ale o większych gabarytach, działają skutecznie w lotniczych bagażowniach, ale także praktycznie na wszystkich drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Ta technologia, w znaczący sposób, poprawia przepustowość lotniska.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Port Lotniczy Lublin doczekał się nowoczesnego terminala cargo. Zobacz zdjęcia
– Jest to bardzo duże udogodnienie dla naszych pasażerów, podnoszące komfort prowadzonej kontroli, ale również i dla pracowników bezpośrednio zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa na naszym lotnisku, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia. Brak konieczności wyjmowania z podręcznego bagażu urządzeń elektronicznych i płynów to zatem z jednej strony wygoda dla podróżujących i ograniczenie sytuacji stresujących, a z drugiej znacznie usprawnienie i przyśpieszenie czynności związanych z kontrolą bezpieczeństwa – mówi prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.
Dwie linie z nowoczesnymi skanerami CT znajdujące się w części „Odloty” terminala i obsługujące bagaż podręczny pasażerów tworzą dwa zestawy urządzeń EDS CB (Explosive Detection System for Cabin Baggage) wraz z systemem transportu bagażu kabinowego i automatycznym powrotnikiem pojemników (kuwet) o długości ok. 18 m. Zainstalowane na lubelskim lotnisku urządzenia kosztowały 6 mln złotych. Zastąpiły one dotychczas użytkowane skanery RTG starego typu.
Nowe urządzenia posiadają wymagane certyfikaty Unii Europejskiej. Dostarczyła je firma Nuctech Warsaw Company Limited. Polska spółka jest częścią chińskiej Nuctech Co. Ltd. z siedzibą w Pekinie, dostawcy systemów inspekcji bezpieczeństwa, którego produkty sprzedawane są w ponad 170 krajach świata. Jej zakład mieści się w podwarszawskiej Kobyłce i od 2009 roku wytwarza wszystkie typy skanerów rentgenowskich: skanery mobilne, bramkowe, kolejowe i bagażowe, w tym urządzenia oparte na najnowszej obecnie technologii tomografii komputerowej (systemy kontroli CT).
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Lubelskie lotnisko podnosi poprzeczkę. Padł kolejny rekord
Zakupione przez Port Lotniczy Lublin urządzenia z powodzeniem działają już w wielu europejskich portach m.in. w Wenecji, Genui, Weronie, a wkrótce w Sztokholmie. Obecnie lotniska na całym świecie wdrażają skanery oparte na technologii tomografii komputerowej, dzięki czemu proces kontroli bezpieczeństwa trwa krócej.