Strefa Płatnego Parkowania po nowemu. Pierwsze zmiany już w lutym
Połączenie podstref C i D w jedną podstrefę, czy zwolnienie z opłat krwiodawców na czas oddawania krwi to zmiany, które zaczną obowiązywać w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) już w połowie lutego. Kolejne, tj. zmiana operatora całej SPP i wprowadzenie elektronicznego skanowania tablic rejestracyjnych przewidziano na połowę maja.
Zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania to pokłosie decyzji miejskich radnych, podjętej na ubiegłorocznej, listopadowej sesji Rady Miasta.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Opóźnia się przebudowa ul. Wieniawskiej. Utrudnienia w ruchu potrwają dłużej
Przypomnijmy, radni zdecydowali wówczas o pozostawieniu w obecnej wysokości opłat za parkowanie. I tak, w podstrefie A za pierwszą godzinę postoju, tak jak do tej pory zapłacimy 4,5 zł, za drugą 5,4 zł, za trzecią 6,4 zł, a za każdą kolejną 4,5 zł. W podstrefie B kolejno 2,8 zł, 3,3 zł, 3,9 zł, 2,8 zł, a w podstrefie C odpowiednio 2,3 zł, 2,7 zł, 3,2 zł i 2,3 zł.
Podwyższeniu uległy za to tzw. opłaty dodatkowe. Za przekroczenie opłaconego postoju kary wzrosły już z 50 do 100 zł, natomiast za nieuiszczenie opłaty za parkowanie z 100 do 200 zł.
Kolejne zmiany wejdą w życie już 11 lutego. Pierwsza to połączenie podstref C i D w jedną podstrefę C. Zgodnie z uchwałą, wszystkie abonamenty wydane przed 11 lutego zachowają ważność do czasu upływu terminu na jaki zostały wydane, a abonamenty, które zostały wydane na podstrefę D będą obowiązywały w podstrefie C.
Druga zmiana to wprowadzenia zerowej stawki opłat dla krwiodawców na czas oddawania krwi.
Kolejne dotyczą zmiany formy potwierdzenia będącej warunkiem otrzymania abonamentu typu M dla mieszkańca oraz abonamentu dla pojazdu z napędem hybrydowym.
Ponadto, uchwała wprowadza ograniczenia ilości wydawanych abonamentów dla pojazdu z napędem hybrydowym (konieczności potwierdzenia umowy cywilnoprawnej notarialnie, na jeden pojazd dla danej osoby), a także dodatkowe uprawnienia przy wydawaniu abonamentu typu N dla osoby z niepełnosprawnością.
Nowy operator Strefy Płatnego Parkowania
To nie koniec zmian. Następną będzie przejęcie przez MPK Lublin roli operatora całej Strefy Płatnego Parkowania, co nastąpi 11 maja.
Jak podkreśla Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju: – Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta.
Od tego momentu kontrole uiszczania opłat za parkowanie w SPP będą prowadzić kontrolerzy lubelskiej spółki. Jednocześnie nastąpi sukcesywne wprowadzenie elektronicznego systemu skanowania tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem specjalnych samochodów.
– Pojazdy wykorzystywane do e-kontroli zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP, a system zweryfikuje, czy za dany pojazd została wniesiona opłata za postój. Za nieopłacony postój pojazdu w SPP wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej będą wysyłane do kierowców pocztą. Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym dokładnie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód. Zaletą tego typu rozwiązania jest podwojona częstotliwość kontroli, monitoring strefy parkowania oraz mniej błędów i reklamacji – tłumaczy Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza.
Umowa z MPK została zawarta na 8 lat (do 2032 roku). Wynagrodzenie dla miejskiej spółki za realizację przedmiotu umowy wynosi 34% prowizji od wartości przychodów z opłat parkingowych, w tym biletów, aplikacji mobilnej oraz abonamentów.
– Jesteśmy przygotowani, by podjąć się zarządzania całością Strefy Płatnego Parkowania. Mamy wieloletnie doświadczenie w tym zakresie oraz możliwości w postaci zasobów kadrowych i organizacyjnych – mówi Tomasz Fulara, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Będzie jaśniej w Lublinie. Przy wybranych ulicach stanie 300 nowych latarni
MPK Lublin od czerwca 2021 roku zarządza już podstrefą D w SPP, natomiast pierwsze kroki przy obsłudze SPP stawiało w latach 2012-2016 w konsorcjum ze spółką City Parking Group, a potem do końca marca 2020 roku, jako podwykonawca. Do czasu przejęcia SPP w całości przez miejską spółkę, operatorami pozostają nadal City Parking Group S.A – podstrefa A, B i część C (dawna podstrefa C) oraz MPK Lublin – część podstrefy C (dawna podstrefa D).
W lubelskiej Strefie Płatnego Parkowania dostępnych jest aktualnie ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a opłaty możemy uiszczać w 175 parkomatach.
Wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły ponad 13,1 mln zł.
Pingback: Darmowa linia łącząca nowy Dworzec Lublin ze starym będzie kursować również po feriach
Pingback: Miejska spółka głównym operatorem Strefy Płatnego Parkowania