środa, 21 maja, 2025
LublinWiadomości

Wkrótce ruszy przebudowa al. Unii Lubelskiej. Miasto wybrało wykonawcę

W poniedziałek, 28 kwietnia, Miasto Lublin rozstrzygnęło przetarg na rozbudowę al. Unii Lubelskiej. Inwestycję, która obejmie również rozbiórkę i budowę dwóch mostów na Bystrzycy, zrealizuje Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów S.A.

Choć oferty na realizację jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w mieście poznaliśmy już w połowie stycznia, na wybór wykonawcy przyszło nam czekać aż trzy miesiące.

W przetargu ogłoszonym przez lubelski Ratusz decydowała głównie cena – stanowiła aż 60 procent oceny. Pozostałe 40 procent przyznawano za długość udzielonej gwarancji.

Przypomnijmy, na realizację całego przedsięwzięcia Miasto zamierzało przeznaczyć prawie 90 milionów złotych. Co ciekawe, wszystkie 10 ofert zmieściło się w zaplanowanym budżecie.

Najtańszą propozycję złożyło Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów S.A., które za wykonanie zadania zażyczyło sobie 65,24 mln zł. To właśnie ta firma zajmie się realizacją inwestycji. Najdroższą ofertę – opiewającą na blisko 81 mln zł – przedstawiło natomiast konsorcjum firm ANTEX II Sp. z o.o. z Lubyczy Królewskiej oraz WYSOWA MOSTY Sp. z o.o. Finalnie o wyborze wykonawcy zadecydowała cena, gdyż wszyscy oferenci w rubryce okres gwarancji wpisali: 60 miesięcy.

Na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o pozwoleniu, wykonawca będzie miał równo 24 miesiące od daty zawarcia umowy, a ta jak zapewnia lubelski Ratusz zostanie podpisana w ciągu kilku najbliższych dni. Natomiast pierwszych utrudnień w ruchu kierowcy mogą spodziewać się już latem.

Prace obejmą odcinek od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do wysokości zjazdu na teren galerii handlowej VIVO. Modernizację przejdzie odcinek po obu stronach jezdni o łącznej długości ok. 850 m. Zakres zamówienia obejmuje zarówno roboty drogowe, jak i transportowe.

Inwestycja zakłada odtworzenie istniejącego przebiegu al. Unii Lubelskiej z wprowadzeniem dodatkowej jezdni obsługującej tereny położone po zachodniej stronie drogi (m.in. parkingi przed Targiem pod Zamkiem).

Prace obejmą również przebudowę ul. Zamojskiej na odcinku od al. Unii Lubelskiej do ul. Stolarskiej oraz remont ul. Stolarskiej i Przemysłowej (place do zawracania). Przebudowana zostanie też sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Zamojską i na przejściu dla pieszych na wysokości Targu pod Zamkiem.

Inwestycja obejmie także rozbiórkę dwóch mocno sfatygowanych i budowę nowych mostów nad Bystrzycą.

Przebudowane zostaną istniejące sieci uzbrojenia elektroenergetycznego i teletechnicznego oraz sieci sanitarne. Inwestycja zakłada też budowę kanału technologicznego na całej długości ulicy.

Ponadto, powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, oznakowanie poziome i pionowe oraz oświetlenie drogowe.

Oprócz tego zaktualizowana zostanie koncepcja stałej organizacji ruchu, a całość dopełnią prace z branży zieleni, w tym odtworzenie trawników oraz nasadzenia drzew i krzewów. Docelowo pojawi się tam ponad 200 nowych drzew oraz 5,5 tys. krzewów i 300 m kwadratowych traw ozdobnych. Poza tym zamontowane zostaną elementy małej architektury, w tym ławki i kosze na śmieci.

Wykonawca zajmie się też przebudową trakcji trolejbusowej oraz budową przyłączy dla punktów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i biletomatów. Następnie dostarczy i zamontuje te urządzenia oraz postawi wiaty przystankowe.

Na realizację inwestycji Miasto chce pozyskać dofinansowania ze środków unijnych w ramach projektu pn. „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Poza przebudową al. Unii Lubelskiej obejmuje on zakup bezemisyjnego taboru, budowę, przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i uzupełniających form mobilności.

Jak tłumaczy Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, celem tych działań jest integracja systemów transportowych w miejskich obszarach funkcjonalnych i nadanie priorytetu transportowi zbiorowemu oraz indywidualnemu niezmotoryzowanemu poprzez budowę m.in. węzła przesiadkowego zintegrowanego z infrastrukturą kolejową, pętli autobusowych, parkingów B+R, K+R, P+R, infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej, buspasów, ścieżek rowerowych, chodników, oświetlenia, monitoringu, włączenia do inteligentnych systemów transportowych.

fot. Miasto Lublin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.