Dworzec Metropolitalny w Lublinie będzie gotowy jesienią (zdjęcia)
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Artura Szymczyka, Zastępcę Prezydenta Miasta, prace przy budowie nowego Dworca Lublin są już na etapie końcowym. Dworzec Metropolitalny jest obecnie ukończony w 90%, a jego wykonawca, firma Budimex, ma czas na sfinalizowanie prac do 20 października. Wartość inwestycji przekroczyła już 199,7 mln złotych.
Nowy dworzec ma skupić w jednym miejscu transport miejski, pozamiejski autobusowy i zintegrować go z komunikacją kolejową. Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest za trzy miesiące. Następnie rozpoczną się odbiory i procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Trzykondygnacyjny Dworzec Lublin będzie wyposażony w użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami wypoczynkowymi i rekreacyjnymi. Na liczącym blisko 6,7 tys. mkw zadaszeniu znajdą się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi.
Budynek dworca wsparty jest na charakterystycznych filarach w formie wysokich ażurowych kielichów pełniących funkcję architektoniczną i użytkową.
– Te przestrzenne konstrukcje z rur stalowych z jednej strony stanowią architektoniczny wyróżnik i ozdobę budynku, nawiązując swoim stylem do formy ludowych wycinanek, a z drugiej spełniają funkcję użytkową, skrywając piony kanalizacji deszczowej – mówi Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza.
Dostęp do dachu zapewnią dwie klatki schodowe oraz windy. Na zadaszeniu dworca znajdą się m.in. plac zabaw z parkiem linowym oraz strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi.
– Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w 13 stolików z 4 krzesłami każdy oraz 8 hamaków zapewniających możliwość wypoczynku – dodaje rzecznik lubelskiego Ratusza.
Obecne prace skupiają się na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych w budynku polegających m.in. na układaniu płytek, żywicy w garażach i robotach malarskich. Prowadzone są także dodatkowe uzgodnienia w zakresie instalacji elektrycznych oraz branży zieleniarskiej.
Dworzec Lublin i nowy układ drogowy
W ramach inwestycji przeprowadzono także gruntowną modernizację układu drogowego wokół dworca.
Gruntownej modernizacji, która obejmowała wymianę konstrukcji jezdni i chodników, podano ul. Pocztową. Wlot tej ulicy do ul. Kunickiego jest teraz dostępny dla autobusów miejskich.
Metamorfozę przeszła również ulica Młyńska, na odcinku od ronda Sportowców do skrzyżowania z ulicą Dworcową. Na ulicy Młyńskiej zbudowano ścieżkę rowerową, która biegnie wzdłuż chodnika od strony dworca oraz dodatkowy pas do skrętu w prawo przy rondzie. Przebudowano również Plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem.
By uzyskać więcej miejsca dla peronów nowego dworca autobusowego, przesunięto pas ulicy Gazowej w stronę torów. Rondo Sportowców zyskało dodatkowy pas ruchu, a dla optymalizacji przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej, rondo będzie turbinowe.
Natomiast nowy odcinek drogi, łączący ulicę Gazową z Młyńską, posiada jednostronny chodnik i zatokę postojową dla autobusów.
Przy dworcu PKP utworzono zatoki postojowe typu Kiss&Ride, co ułatwi przesiadkę pasażerów na autobus lub pociąg. Przewidziano tam również postój TAXI. Ulica 1 Maja, będąca architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego, została wzbogacona o nowe nasadzenia drzew i krzewów, 58 miejsc parkingowych oraz stojaki rowerowe.
Obecnie trwają prace nad nasadzeniami zieleni w pasie drogowym łącznika między ul. Gazową a ul. Młyńską. Wykonawca również planuje zainstalować trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeżeli prace w tym zakresie zakończą się sukcesem, wówczas odbiory zmodernizowanych ulic, powinny rozpocząć się pod koniec wakacji.
Dworzec Metropolitalny Lublin to również parking podziemny dla 174 samochodów, 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej oraz 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej. Przewidziano tu także 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride, 67 stanowisk Bike&Ride i 11 stanowisk typu Kiss&Ride.
Budowa Dworca Metropolitalnego jest częścią projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Całkowita wartość projektu wynosi prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Chodniki i ulice w Lublinie przechodzą wakacyjny „lifting”
Projekt unijny obejmował także budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi.
– Otwarcie Dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.