HistoriaLublinWiadomości

Do lubelskiej fabryki wróciły samoloty (foto)

Samoloty konstruowane niegdyś w lubelskiej fabryce samolotów wróciły do miejsca swej produkcji, czyli wyremontowanego niedawno zabytkowego hangaru przy ul. Wrońskiej 2. Choć tylko w formie modeli w skali 1:3, to stanowi to niewątpliwie krok w stronę podtrzymania lotniczych tradycji Lublina.

Hangary lotnicze przy ul. Wrońskiej 2 w Lublinie powstały około 1923 roku. Wzniesiono je na terenie Zakładów Mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie, które jako jedne z pierwszych w Polsce rozpoczęły produkcję samolotów. W lubelskiej fabryce zbudowano m.in. pierwszy polski samolot, który wzniósł się w niebo w czerwcu 1921 roku.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Kolejne zaskakujące odkrycie podczas budowy obwodnicy Chełma. Tym razem znaleziono szkielet dziecka sprzed ponad 4 tys. lat!

– W początkowym okresie produkowano tutaj jedno- i dwupłatowe myśliwce typu Ansaldo A-1 „Balilla” oraz maszyny typu Ansaldo A-300 na włoskiej licencji – przypomina Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Potem produkowano tu francuskie maszyny typu „Potez 15” i „Potez 25”. Następnie, ok. roku 1927 przystąpiono do realizacji serii słynnych „R-ek”.

– Były to samoloty między innymi rozpoznawcze, obserwacyjne, komunikacyjne, sanitarne, wodnosamoloty, zyskujące sławę również poza granicami Polski z uwagi na konstrukcję oraz zwycięstwa w międzynarodowych konkursach i rajdach lotniczych – precyzuje Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Do lubelskiej fabryki wróciły samoloty
fot. facebook – LWKZ

W lutym 1936 roku zakłady zostały upaństwowione i odtąd funkcjonowały jako Lubelska Wytwórnia Samolotów. Powstawały tu już w stu procentach polskie konstrukcje, m.in. Lublin R–XIII, bombowce LWS–4 „Żubr”, samoloty łącznikowo-obserwacyjne RWD–14 „Czapla”, czy nowoczesne płatowce LWS–3 „Mewa”, których produkcję przerwało bombardowanie zakładów przez lotnictwo niemieckie w dniu 2 września 1939 roku. Po zakończeniu wojny Lubelska Wytwórnia Samolotów nie została reaktywowana.

Hangar przy ul. Wrońskiej jest jedynym zachowanym z trzech, które funkcjonowały na terenie zakładu w Lublinie. Te nieistniejące już zlokalizowane były w północnej części powojennych Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów i zostały rozebrane w latach 70. XX wieku.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Archeologiczne sensacje z woj. lubelskiego

Niedawny remont hangaru obejmował szeroki zakres prac konserwatorskich i robót budowlanych.

– Po zdjęciu trapezowej blachy pokrywającej wszystkie elewacje pokazały się detale architektoniczne, które pieczołowicie poddano niezbędnym zabiegom konserwatorskim. W otwory okienne wmontowano metalową ślusarkę, wymieniono też pokrycie dachu – wyjaśnia Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Obecnie w hangarze oprócz modeli możemy podziwiać wystawę zdjęć oraz film poświęcony lubelskiej fabryce samolotów i związanym z nią ludziom.

Do lubelskiej fabryki wróciły samoloty
fot. LWKZ
Do lubelskiej fabryki wróciły samoloty
fot. LWKZ
fot. LWKZ
fot. LWKZ

Jeden komentarz do “Do lubelskiej fabryki wróciły samoloty (foto)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *