Lublin stawia na cyfrową edukację. 70 szkół w innowacyjnym projekcie IT
Ponad 70 szkół z Lublina włączyło się do pionierskiego programu edukacyjnego, który ma przygotować młodzież na wyzwania cyfrowego świata. Projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” obejmie ponad 20 tysięcy uczniów i jest największą tego typu inicjatywą w Polsce.
Lublin rozpoczął ogólnomiejski program, który może stać się wzorem dla innych miast w Polsce. Blisko 70 szkół podstawowych i średnich przystąpiło do projektu „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT”, którego celem jest rozwijanie cyfrowych kompetencji uczniów i uczennic, budowanie cyberodporności i wdrażanie nowoczesnych metod nauczania informatyki.
W niedzielę, 19 maja, odbyła się oficjalna inauguracja programu z udziałem przedstawicieli władz miasta, dyrektorów szkół, nauczycieli oraz ekspertów z zakresu edukacji i IT. Uroczystość była także okazją do wręczenia pamiątkowych tabliczek potwierdzających udział placówek w projekcie.
– To nie tylko podsumowanie pilotażu, ale przede wszystkim wyraźny sygnał, że Lublin jest gotowy przedefiniować model edukacji informatycznej, odpowiadając na potrzeby współczesnych uczniów – mówił prezydent miasta Krzysztof Żuk.
Pilotaż programu wystartował w lutym 2024 roku w 28 szkołach. Wzięło w nim udział ponad 4 tysiące uczniów oraz 120 nauczycieli, którzy przez rok testowali nowoczesne platformy edukacyjne, m.in. wykorzystywaną w Akademii Leona Koźmińskiego. Program nauczania opracowany został przez ekspertów Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Efekty pilotażu przerosły oczekiwania: aż 70% uczniów zadeklarowało, że nowe narzędzia ułatwiają im naukę i poprawiają wyniki.
Od kwietnia 2025 roku projekt objął już wszystkie dzielnice miasta. Program zakłada udział uczniów w innowacyjnych lekcjach informatyki, a tysiąc najbardziej zaangażowanych uczniów skorzysta z dodatkowych kursów dotyczących sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa.
– Cyfrowa edukacja to dziś nie wybór, ale konieczność. Pokazujemy, że nowoczesna szkoła może łączyć naukę z praktyką i bezpieczeństwem w sieci – zaznaczył prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Podczas wydarzenia odbyły się również panele dyskusyjne poświęcone m.in. cyberodporności i cyfrowej higienie. Uczestnicy mogli rozwiązać interaktywne zadania i wziąć udział w kursie „Cyberodporność na start”, przygotowanym przez ekspertów.
Projekt nie tylko wpisuje się w potrzeby współczesnej edukacji, ale także wspiera rozwój lokalnego rynku IT i buduje kapitał cyfrowy przyszłych pokoleń. Lublin – jak podkreślają organizatorzy – nie tylko uczy, ale świadomie inwestuje w przyszłość.
fot. materiały prasowe