czwartek, 30 stycznia, 2025
LublinWiadomości

Międzynarodowy Dzień LEGO. Świętują nie tylko dzieci (foto)

28 stycznia obchodzimy Międzynarodowy Dzień LEGO. Świętują nie tylko dzieci, ale też… studenci Politechniki Lubelskiej, którzy po klocki sięgają na co dzień podczas zajęć na uczelni.

– Klocki LEGO to połączenie zabawy z edukacją. Studenci realizując zadania w grupach, uczą się współpracy i poznają nowe elementy konstrukcyjne – wylicza dr inż. Przemysław Filipek, prowadzący zajęcia z projektowania systemów mechatronicznych. Biorą w nich udział studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. – Praca z klockami to dla nich doskonała okazja do nauki nie tylko technicznych aspektów projektowania, ale i zdobywania umiejętności praktycznych, które są niezbędne w inżynierii.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Na Politechnice zbudowali wieżę z chrupek. Zobacz zdjęcia

Studenci wykorzystują zestawy LEGO Mindstorms, które zawierają m.in. czujniki koloru i natężenia światła, natężenia dźwięku i ultradźwięku oraz serwosilniki. Są one bazą do budowy najróżniejszych modeli robotów i urządzeń mechanicznych ucząc w sposób praktyczny nie tylko mechaniki, ale także elektroniki i informatyki.

– To forma nauki, która angażuje studentów w sposób kreatywny i skuteczny – podkreśla wykładowca. – Zadania, które im zadaję polegają na zaprojektowaniu, zbudowaniu, oprogramowaniu i przetestowaniu robota. Na realizację mają zaledwie 1,5 godziny. Celem jest jak najszybsze i jak najdokładniejsze wykonanie zadania, które jest często związane z wyścigami mobilnych robotów na korytarzu uczelni. Na ocenę wpływa czas wykonania zadania, stabilność konstrukcji, spójność programu, miejsce na mecie oraz spełnienie zadanych funkcji – czy robot rzeczywiście działa zgodnie z zaplanowanym celem.

Roboty które powstają muszą wykrywać przeszkody i reagować na otoczenie. Muszą też wykonywać różne polecenia, takie jak segregowanie klocków. Zadanie polega na tym, aby robot wykorzystując silniki i gąsienicę – która jest pasem transportowym oraz czujnik kolorów, segregował kostki na podstawie ich barwy.

Jak podkreśla dr Filipek, to nie tylko nauka programowania czy budowania urządzeń – to także świetna lekcja współpracy, planowania i rozwiązywania problemów.

– Studenci muszą zdecydować jakiego typu konstrukcji użyć, na jakiej zasadzie będzie działało ich urządzenie oraz jakie czynności będzie zdolne wykonać i w jakim zakresie. Dość często napotykają na problemy, których występowania wcześniej nie potrafili przewidzieć. Takie sytuacje uczą ich przemyślanego planowania wstępnego projektu urządzenia z uwzględnieniem jak największej ilości możliwych komplikacji. Studenci w trakcie prac mogą wykazać się inwencją twórczą, stosując niekonwencjonalne rozwiązania oraz własne pomysły i usprawnienia. Dzięki tym zajęciom zdobywają cenne umiejętności nie tylko techniczne, ale i tzw. miękkie, które na pewno przydadzą się im w pracy zawodowej – uważa naukowiec.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Powrót do przyszłości made in Lublin. Studenci zbudowali auta do driftu w skali 1:10 (wideo)

Międzynarodowy Dzień LEGO powstał na cześć złożenia patentu w 1958 roku. Klocek Lego z 8 wypustkami (znany jako 2×4) trafił pierwszy raz do sprzedaży w Danii w 1949 roku. Opatentowanie go zajęło Godtfredowi Kirkowi Christiansenowi aż 9 lat.

Międzynarodowy Dzień LEGO. Świętują nie tylko dzieci

Międzynarodowy Dzień LEGO. Świętują nie tylko dzieci

fot. PL | Międzynarodowy Dzień LEGO

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *