Wiemy kto dostarczy 20 autobusów wodorowych dla Lublina
31 grudnia 2024 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie rozstrzygnęło przetarg na zakup autobusów wodorowych. Najkorzystniejszą ofertę złożyła wrocławska spółka Arthur Bus, która za dostawę 20 wodorowców zaproponowała kwotę blisko 64 mln zł.
Kwota przeznaczona przez MPK Lublin na zakup nowych pojazdów wodorowych wynosi ok. 80 mln zł brutto. Środki w 100 proc. będą pochodzić ze źródeł zewnętrznych. W tym celu spółka jeszcze w 2023 r. roku złożyła stosowny wniosek o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
>>> CZYTAJ TAKŻE: MPK Lublin ponawia przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych. Do pierwszego nikt nie przystąpił
Do ogłoszonego przez miejską spółkę przetargu na zakup autobusów wodorowych stanęło trzech chętnych. Wszystkie oferty zmieściły się w zakładanym przez MPK Lublin budżecie. Najtańsza, złożona przez wrocławski Arthur Bus opiewa na kwotę 63,959 mln zł. Kolejne dwie okazały się droższe i bardzo zbliżone cenowo. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zaproponował kwotę 77,416 mln zł, zaś Solaris Bus & Coach – 77 465 mln zł. W tej sytuacji wybór okazał się jasny.
– Wykonawca – spółka Arthur Bus, spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta nie podlega odrzuceniu i jest najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert – poinformowała Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.
Arthur Bus na dostawę nowych autobusów będzie miał 12 miesięcy od czasu podpisania umowy. Co ciekawe, spółka posiada zakład produkcyjny przy ul. Frezerów w Lublinie, w którym były montowane m.in. wodorowce zakupione niedawno przez Miasto Świdnik.
Zamawiane przez MPK Lublin pojazdy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Każdy z 12-metrów wodorowców pomieści w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Ponadto, autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB. Autobus po zatankowaniu wodoru do pełna przejedzie co najmniej 300 kilometrów. Spółka Arthur Bus dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kolejne autobusy wodorowe wyjechały na ulice Lublina. To efekt porozumienia ze Świdnikiem (foto)
Obecnie po Lublinie jeżdżą cztery autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, zakupiony przez Miasto który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 roku. W listopadzie br. dołączyły do niego trzy autobusy marki Arthur. To efekt współpracy z Miastem Świdnik, które kupiło pojazdy. Autobusy te obsługują linie nr: 5, 35 i 55, a za ich kierownicą usiedli kierowcy MPK Lublin.
Docelowo wszystkie wodorowce będą tankowane na stacji, która powstaje obok zajezdni na ul. Grygowej.