niedziela, 16 listopada, 2025
LublinWiadomości

Wodorowy Mercedes na ulicach Lublina. MPK testuje autobus przyszłości

Ma 12 metrów długości, jest cichy, klimatyzowany i zamiast spalin – wydziela jedynie… parę wodną. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie rozpoczęło testy autobusu wodorowego Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, jednego z najnowocześniejszych pojazdów tego typu w Europie.

W poniedziałek, 13 października, na lubelskie ulice po raz pierwszy wyjechał wodorowy Mercedes eCitaro Fuel Cell. Testy potrwają do 27 października, a autobus będzie można spotkać na różnych liniach, m.in. nr 6, 13, 14, 23, 29, 34, 45 i 74.

Autobus, wyprodukowany w 2024 roku, to pojazd niskopodłogowy, w pełni klimatyzowany, dostosowany do przewozu 68 pasażerów – w tym 29 siedzących. Na pokładzie nie znajdziemy tradycyjnych lusterek – zastąpił je nowoczesny system kamer, który poprawia widoczność kierowcy.

Jak podkreśla producent, eCitaro Fuel Cell wyróżnia się największą baterią trakcyjną spośród wszystkich dostępnych na rynku autobusów wodorowych – ma aż 300 kWh pojemności. Pojazd może też pomieścić do 30 kg wodoru, co pozwala przejechać co najmniej 400 kilometrów na jednym tankowaniu. Dodatkowym atutem jest system odzyskiwania energii podczas hamowania.

Mercedes był już testowany w kilku polskich miastach – m.in. w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Poznaniu. Teraz przyszedł czas na Lublin, który coraz śmielej inwestuje w zeroemisyjny transport.

Obecnie po ulicach miasta kursują cztery autobusy wodorowe – jeden Solaris Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin oraz trzy ARTHUR BUS, obsługujące linie podmiejskie nr 5 i 35 w ramach współpracy ze Świdnikiem. W kwietniu MPK Lublin podpisało też umowę na dostawę kolejnych 20 pojazdów wodorowych marki ARTHUR BUS. Zakup był możliwy dzięki 100-procentowemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tankowanie odbywa się w zewnętrznej stacji przy ul. Plewińskiego, tuż obok zajezdni MPK. To właśnie tam uzupełniane jest paliwo, które napędza przyszłość lubelskiej komunikacji miejskiej.

Fot. ZDiTM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.