Ruszyła budowa obwodnicy Chełma. Kiedy pojedziemy S12 do granicy z Ukrainą?
Rozpoczęła się budowa ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Cała trasa pomiędzy Piaskami a przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku będzie miała długość około 75 km. Zakończenie prac zaplanowano w 2025 r.
W poniedziałek rozpoczęły się prace budowlane nowego odcinka S12 – dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu. W ramach 13-kilometrowej trasy wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Poza tym powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Chełma
– To pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście – mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
>>> POLECAMY: Ulica Jasna będzie zamknięta co najmniej do września
Budowana ekspresówka ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.
Rozbudowa dróg ekspresowych
Jak przekonuje wojewoda lubelski, droga S12 będzie miała znaczenie nie tylko dla rozwoju województwa lubelskiego, ale i dla całej Polski, szczególnie po zakończeniu działań wojennych w Ukrainie i rozpoczęcia procesu odbudowy państwa. Ta trasa będzie miała ogromne znaczenie.
– Aktualnie jesteśmy np. w trakcie intensywnych prac, związanych z przygotowaniem dokumentacji, związanej z terminalem odpraw w Okopach – to, co będzie finalizowało S12, w kierunku Ukrainy – mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
>>> ZOBACZ TEŻ: Od jutra utrudnienia w ruchu na skrzyżowaniu ul. Gęsiej z ul. Jana Pawła II
Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj. Umowa o wartości 442 mln zł GDDKiA podpisała z firmą Strabag w czerwcu 2021 r. Zakończenie robót planowane jest w 2025 r.
Odcinki między Piaskami a Dorohuczą, Dorohuczą a Chełmem oraz Chełmem a Dorohuskiem mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.
źródło: LUW, GDDKiA
fot: GDDKiA
Pingback: Rusza budowa nowego mostu w Łęcznej. Wartość inwestycji wyniesie 50 milionów złotych
Pingback: Odcinek drogi wojewódzkiej do Tomaszowa Lubelskiego doczeka się remontu
Pingback: Coraz bliżej do budowy dwóch odcinków S17 pomiędzy Zamościem i granicą z Ukrainą
Pingback: Trwa budowa obwodnicy Chełma. Jak wyglądają postępy?