Lublin i edukacyjna przyszłość IT. 28 lubelskich szkół weźmie udział w pilotażowym programie
W lubelskich szkołach rusza pilotażowy program „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT”, wprowadzający nowe metody nauczania informatyki. To największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce, łączące innowacyjne podejście w realizacji podstawy programowej z informatyki z budowaniem świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa i badaniami naukowymi. Partnerem programu w Lublinie jest firma CyberSkiller, a patronat honorowy objął Państwowy Instytut Badawczy NASK.
Projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” zakłada kompleksowe wsparcie miejskich szkół w lekcjach informatyki. Bierze w nim udział 28 lubelskich placówek oświatowych, w tym 13 podstawówek, 8 liceów i 7 szkół zawodowych. Program zapewnia narzędzia, metody i treści, które umożliwią uczniom edukację informatyczną na wyższym poziomie przy równoczesnym wsparciu dla nauczycieli.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Uczniowie znów będą odkrywać Lublin. Startuje trzecia edycja miejskiego programu
Wszystkie działania będą prowadzone w trakcie obowiązkowych lekcji informatyki, zgodnie z wytycznymi podstawy programowej. Dla uczniów będzie to okazja do rozwoju kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności programowania, czy znajomości podstaw działania sztucznej inteligencji, a także zasad bezpiecznego funkcjonowania w cyberświecie.
– Polscy programiści czy eksperci od cyberbezpieczeństwa mają świetną opinię na całym świecie. Sądzę, że programy podobne do programu lubelskiego będą inspirować i przygotowywać do kariery w sektorze teleinformatycznym, który dla ludzi utalentowanych jest dziś miejscem prawie nieograniczonych możliwości i niespotykanych szans – podkreśla Przemysław Kuna, Zastępca Dyrektora NASK, Dyrektor ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Projekt przewiduje wykorzystanie na zajęciach dopasowanego do podstawy programowej programu edukacyjnego CyberSkiller z pakietem interaktywnych zadań z informatyki oraz przedmiotów informatycznych.
– Na platformie udostępniono łącznie 48 kursów obejmujących 480 godzin nauki, w tym dla uczniów szkół podstawowych 160 godzin pracy, liceów ogólnokształcących na poziomie podstawowym i rozszerzonym 160 godzin pracy oraz dla uczennic i uczniów technikum z zakresu kwalifikacji nauczanych w zawodzie technik informatyki i technik programista – ponad 200 godzin – wylicza Monika Głazik z biura prasowego lubelskiego Ratusza.
Program CyberSkiller został stworzony przez zespół dydaktyczny działający pod opieką merytoryczną Nauczycielki Roku Barbary Halskiej – współautorki podstawy programowej z informatyki, autorki podręczników, ekspertki ORE i MEN we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog – czołową organizacją działającą na rzecz nowoczesnej edukacji w Polsce.
– Nowoczesna edukacja polega na stworzeniu elastycznego i angażującego środowiska dydaktycznego, w którym najważniejszy jest uczeń. CyberSkiller stworzył kursy i narzędzia do uczenia informatyki, które odciążają nauczycieli w pracy administracyjnej i dają wsparcie w analizowaniu indywidualnych potrzeb uczennic i uczniów. Naszym celem jest wykorzystanie technologii do zadań powtarzalnych i tym samym zapewnienie przestrzeni na prawdziwy, wartościowy kontakt dydaktyczny między nauczycielami i uczniami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że możemy wdrażać nasze idee w miejscu, w którym sami rozpoczęliśmy działalność w branży IT – mówi Bogdan Księżopolski, Prezes CyberSkiller, profesor na Akademii Leona Koźmińskiego.
Program rozpocznie się jeszcze w tym roku szkolnym i potrwa przez dwa semestry, do połowy roku szkolnego 2024/2025. Uczniowie zdobędą nowe kompetencje informatyczne, wezmą także udział w konkursie Lubelska Liga IT. Z kolei nauczyciele informatyki zostaną zaproszeni m.in. do udziału w szkoleniach prowadzonych przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog.
W ramach projektu będą prowadzone także działania naukowe sprawdzające poziom świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa w środowisku szkolnym, a także badające skuteczność nowych metod dydaktycznych. Rezultaty zostaną podsumowane w specjalnym raporcie w 2024 roku.
Łącznie uczestnikami pilotażu będzie 120 nauczycieli i 4129 uczniów.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Uczniowie zaprojektują Lublin przyszłości. Startuje kolejna edycja miejskiego projektu
– Lublin to miasto innowacji i nowych technologii. Od kilkunastu lat jesteśmy wyjątkowo atrakcyjnym miejscem dla specjalistów, start-upów i inwestorów z branży IT. Dynamiczny rozwój tego sektora jest dowodem na to, jak skuteczna w tym zakresie jest edukacja dzieci i młodzieży w naszych szkołach. Kształtowanie wśród uczennic i uczniów umiejętności oraz kompetencji z branży informatyki i telekomunikacji jest szczególnie ważne przy wyborze zawodów przyszłości. Od lat konsekwentnie wspieramy różne inicjatywy, by Lublin stawał się jednym z najważniejszych centrów technologicznych na mapie Polski – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Partnerem programu w Lublinie jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.
Pingback: Program „Sportowe Talenty” zbada sprawność polskich dzieci
Pingback: Sztuczna inteligencja motywem XI konferencji „Edukacja Przyszłości”
Pingback: Studenci mogą podnieść swoje kompetencje. Wraca projekt „Kawiarenki”
Pingback: „Szkolne Supermoce”, „EU-geniusze z Lublina” i Branżowe Centra Umiejętności. W lubelskich szkołach ruszają nowe projekty edukacyjne
Pingback: Poznaliśmy młode talenty IT