Wreszcie ruszy budowa odcinka S19 Lublin-Lubartów! Wojewoda wydał decyzję
Jest długo oczekiwany przełom w sprawie budowy 23-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. Wojewoda wydał właśnie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym będą mogły ruszyć prace w terenie. Nową drogą pojedziemy w 2027 roku.
To chyba najbardziej oczekiwany przez kierowców fragment drogi ekspresowej S19. Budowa odcinka, którego elementem będzie obwodnica Niemiec miała rozpocząć się już dwa lata temu. Jednak wykonawca nie mógł doczekać się decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) stanowiącej warunek sine qua non rozpoczęcia prac w terenie. Aż do teraz.
Wojewoda wydał decyzję
W piątek, 15 listopada, wojewoda lubelski poinformował o wydaniu decyzji ZRID pod nazwą: „Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin-Lubartów”. Tym samym będą mogły ruszyć prace przy budowie ekspresówki.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Budowa pierwszego na Lubelszczyźnie odcinka autostrady dobiega końca. Kiedy pojadą nim kierowcy?
Jak poinformował Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego Oddziału GDDKiA, pierwsze prace budowalne planowane są jeszcze w grudniu br. po przekazaniu terenu budowy.
– Prace zaczną się od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych. Jeżeli warunki pogodowe na to pozwolą, wykonawca rozpocznie także roboty ziemne i przebudowę sieci podziemnych. Rozpoczęło się już rozpoznanie saperskie – przekazał Łukasz Minkiewicz.
Wydanie decyzji przez wojewodę oprócz tego, że określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi, umożliwia również rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
– Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził wojewoda lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz.
Odcinek S19 Lubartów – Lublin
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, o łącznej długości blisko 23 kilometrów, od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa.
Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przebieg drogi
S19 od zachodniej strony ominie Lubartów, a następnie od wschodu miejscowość Niemce.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK-19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową 1545L prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową 1564L prowadzącą do Leonowa (w sąsiedztwie obecnej DK-19) – węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Ponadto, w pobliżu miejscowości Annobór – po obu stronach S19, pojawią się Miejsca Obsługi Podróżnych.
Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy to 835,7 mln zł. Oddanie drogi do użytkowania planowane jest w 2027 r.
Najbardziej zakorkowana trasa na Lubelszczyźnie
Gehenna kierowców jadących na co dzień krajową „dziewiętnastką” przez Niemce trwa od wielu lat. Z wyliczeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że dziennie przejeżdża tamtędy ponad 27 tys. aut, czyli średnio jeden samochód co 3 sekundy… Korek zaczyna się daleko przed miejscowością, a kierowcy na pokonanie kilkukilometrowego odcinka potrzebują nieraz godziny. Jest to uciążliwe nie tylko dla kierowców, mieszkańców ale i przedsiębiorców prowadzących w tym rejonie swoje biznesy.
Dzięki nowej drodze ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości Niemce. Poprawi się też bezpieczeństwo mieszkańców.
S19 w woj. lubelskim
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć kolejnych odcinków trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. Aktualnie prowadzone są prace przy budowie drugiej nitki obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jest zielone światło dla budowy 32-kilometrowego odcinka Via Carpatia między woj. podlaskim a Lubelszczyzną
Biegnąca przez wschodnią Polskę droga ekspresowa S19 docelowo połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z miejscowością Barwinek na granicy polsko-słowackiej. To także fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Południową z Północną (od Grecji po Litwę). Trasa ta ma być jednym z głównych szlaków transportowych w UE, a jej łączna długość w Polsce wyniesie ponad 700 km.
fot. GDDKiA / LUW
Pingback: Prace przy rozbudowie drogi wojewódzkiej na odcinku Chodel - Urzędów idą pełną parą. Zobacz zdjęcia
Pingback: Milowy krok do budowy ekspresówki między Puławami a Radomiem