Politechnika Lubelska w wyścigu przyszłości. Hydros i Hydra gotowe na Shell Eco-marathon
Dwa futurystyczne pojazdy skonstruowane przez studentów Politechniki Lubelskiej – Hydros i Hydra – staną na starcie prestiżowego Shell Eco-marathon. Po raz pierwszy w historii gospodarzem zawodów będzie Polska. Na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim młodzi inżynierowie z całego świata powalczą o tytuł najbardziej energooszczędnej konstrukcji.
Shell Eco-marathon to międzynarodowe wydarzenie skierowane do młodych inżynierów, którzy mierzą się w projektowaniu i budowie innowacyjnych, energooszczędnych pojazdów. Studenckie zespoły z całego świata tworzą własne konstrukcje, które następnie testowane są na torze.
W tym roku zawody, do których przystąpią aż 134 zespoły z różnych krajow, odbędą sie w dnach 10-16 czerwca na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim.
Zawody podzielone są na dwie klasy: Prototype, skupiającą się na ultralekkich i aerodynamicznych pojazdach maksymalizujących efektywność energetyczną oraz Urban Concept, obejmującą pojazdy bardziej zbliżone do miejskich samochodów osobowych. Każda z tych klas rozdzielona jest dodatkowo według typu zastosowanego źródła napędu.
Jak wyglądają ostatnie przygotowania do maratonu?
– W tamtym tygodniu zmontowaliśmy docelową wersję samochodów – mówi dr hab. inż. Jacek Czarnigowski, opiekun koła naukowego zajmującego się bolidami. – W Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy lubelskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego przeprowadziliśmy ostatnie oficjalne testy. Teraz pakujemy się i w poniedziałek wyjeżdżamy.
W Shell Eco-marathon będą brać udział dwa zespołu z Politechniki Lubelskiej. Każdy będzie liczył osiem osób. W każdym jest dwóch kierowców: główny i zapasowy.
– Pod numerem zawodniczym 209 w klasie Prototype pojedzie Hydros, a z numerem 611 w Urban Concept wystartuje Hydra – wylicza Czarnigowski i dodaje: – Liczę, że Hydros uplasuje się na około czwartym miejscu. Bardzo zależy nam na poprawieniu naszego ubiegłorocznego wyniku dotyczącego spalania. Zobaczymy, na ile uda nam się ten wynik wyśrubować. Jeśli chodzi o Hydrę to będzie jej debiut. Czeka nas ciężka kontrola techniczna. Dlatego jest w nas trochę niepewności, czy na pewno spełniliśmy wszystkie wymagania, ale jesteśmy dobrej myśli. Naszym celem jest przejść kontrolę techniczną, wyjechać na tor i wtedy zobaczymy.
Fot. PL