W Chełmie powstanie nowoczesny dworzec. PKP właśnie podpisało umowę z wykonawcą
Modernistyczny, przestrzenny, nowoczesny i ekologiczny – taki będzie nowy dworzec przy ul. Kolejowej w Chełmie. PKP S.A. właśnie podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.
Wybudowany w 1961 roku chełmski dworzec kolejowy, przejdzie olbrzymią metamorfozę, a właściwe zostanie zbudowany od nowa. Po obecnym obiekcie pozostanie tylko część piwnic, a budynek zyska nowoczesny i modernistyczny wygląd.
Nad nową bryłą obiektu górować będzie wieża zegarowa o wysokości prawie 15 metrów, a w miejscu wschodniego skrzydła powstanie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku. Zadaszy ona nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji.
>>> CZYTAJ TAKŻE: Dworzec Metropolitalny liderem dostępności
Elewacja nowego dworca będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym. Jak tłumaczy rzecznik spółki PKP, ma to nawiązywać do przedwojennej historii miasta, które rozwinęło się dzięki przemysłowi związanemu z wydobyciem i przetwórstwem kredy. Z kredową fasadą będą współgrać duże przeszklone witryny na poziomie parteru, doświetlające przestrzeń obsługi.
Nowocześnie zaaranżowano też przestrzeń obsługi pasażerów. Jej centrum będzie stanowił 250 metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Posadzka holu będzie ułożona z płyt granitowych, a ściany wykończone betonem architektonicznym. Przy czym na jednej z nich zostanie wyeksponowany i podświetlony, odciśnięty w formie plan miasta w kształcie orła – to z kolei nawiązanie do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”.
W holu podróżni znajdą ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego bezpośrednim otoczeniu – pomieszczenie kasy biletowej, a także lokale handlowo-usługowe, a po zachodniej stronie holu poczekalnię, toalety i niewielki pasaż handlowy. Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, a w podziemiu – zaplecze techniczne budynku.
Obiekt po przebudowie będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dla komfortu podróżnych na dworcu zostaną zamontowane też nowoczesny systemy wentylacji i klimatyzacji. Poza tym zaprojektowano nową informację głosową oraz systemy bezpieczeństwa, w tym monitoringu i kontroli dostępu. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Ponadto, na dworcu zostaną zastosowane energooszczędne oświetlenie oraz pompy ciepła.
>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: PKP Intercity i Politechnika Lubelska podpisały porozumienie o współpracy
Przebudowa dworca obejmie również jego najbliższe otoczenie. Przed fasadą od strony miasta pojawi się kilka miejsc parkingowych, w tym postój kiss&ride, natomiast pod wiatą, po wschodniej stronie budynku, 15 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi. Dodatkowo zostanie ułożona nowa nawierzchnia, a po zachodniej stronie dworca zaprojektowano zieloną przestrzeń z trawnikiem i nowymi drzewami oraz krzewami.
fot. PKP SA
Pingback: Dworzec w Trawnikach już po przebudowie. Inwestycja pochłonęła prawie 9 mln zł