poniedziałek, 17 marca, 2025
Biała PodlaskaBiznesWiadomości

Nowy przystanek na kolejowej mapie woj. lubelskiego

W niedzielę, 9 marca, kolejowa spółka PLK odpala nowy przystanek. Tuż przy Akademii Bialskiej, na ul. Sidorskiej w Białej Podlaskiej, przy dwóch peronach zatrzyma się aż 18 pociągów. 

Wraz z korektą rozkładu jazdy, od 9 marca rusza długo wyczekiwany przystanek Biała Podlaska Wschodnia. Znajduje się między Białą Podlaską a Chotyłowem. Powstał on m.in. z myślą o mieszkańcach sąsiadujących z obiektem osiedli, pasażerach korzystających z pobliskiego centrum handlowego, osobach dojeżdżających do pracy oraz uczniach Akademii Bialskiej, której okna wychodzą na tory. Aby zapewnić im bezpieczeństwo, pod trzema torami linii kolejowej nr 2 Warszawa – Terespol do przystanku dobudowano przejście podziemne wyposażone w schody i pochylnie. Dojazd do przystanku od strony ul. Sidorskiej zapewni nowa droga, której miasto nadało nazwę Józefa Bergiera.

Na przystanku w dni powszednie zatrzyma się aż 18 składów Polregio. Będzie można nimi dojechać w kierunku Terespola, Siedlec, Łukowa i Chełma.

Przystanek Biała Podlaska Wschodnia powstał w ramach zadania „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”. Projekt był dofinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wartość całego projektu to 741,6 mln zł.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Bliżej budowy parkingu przy stacji Lublin Główny. PKP podpisało umowę z wykonawcą

Większa część prac na odcinku od Białej Podlaskiej do Terespola udało sią zakończyć w grudniu 2023 r. W ramach inwestycji przebudowę przeszły stacje Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol, w tym układy torowe, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto, w miejsce przejazdu powstał tunel pod torami w ciągu ul. Lubelskiej w Białej Podlaskiej, a na stacji Biała Podlaska pojawiło się przejście podziemne. Przebudowany został również most kolejowy i przepusty. Stanęły też cztery nastawnie i dwie strażnice.

Przejście podziemne na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia powstało ze środków publicznych przeznaczonych na dokapitalizowanie spółki PLK SA w ramach dofinansowania Krajowego Programu Kolejowego. W ramach tej inwestycji dodatkowo rozbudowana została stacja Biała Podlaska o dziesięć torów, dzięki czemu może ona obsłużyć więcej pociągów towarowych o długości 750 metrów. Zakres prac obejmował także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Dobudowa torów to część zadania o wartości ok. 123 mln zł, mającego na celu zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa – Terespol.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *